DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Varmtvandsvarmeanlæg ved koksfyring eller højtryksdamp fra hovedledningen. Toilet.

Bygget af Scandia 1902. Udrangeret 1953.

Oml. 1941 fra: DSB CSM 60.
Længde:
15,7 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
25,7 tons
Bogietapafs.:
10,7 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
50
Antal:
20 stk.
Akselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
 
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak