DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Siemens-Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning, fra ca 1948 system Thrige-Dick, fra ca 1956 258, 261-284 og 331-336 system Pintsch, 285-292 system Rosenberg. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch, 258, 285-292 og 331-336 system Weilbach & Cohn. 2 toiletter. Pladsnumre.

Bygget af Scandia 1940. RIC-mærket til 1957. Hovedrenoveret ca 1960. Omlitreret 1967 til Av 268. Ejes af Jernbanemuseet. Randers 1989-90. Cvk Kh 1992-99. Frederikshavn 2011.

Oml. 1941 fra: DSB AUL 413.
Længde:
21,72 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
18
Taravægt:
31 tons
Bogietapafs.:
14,4 m.
Kupeer:
8
Pladser 2. kl.:
40
Antal:
91 stk.
Akselafstand:
3 m.
Beklædning:
Stål
Hastighed:
 
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak