DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Siemens-Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning, fra ca 1948 system Thrige-Dick, fra ca 1956 258, 261-284 og 331-336 system Pintsch, 285-292 system Rosenberg. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch, 258, 285-292 og 331-336 system Weilbach & Cohn. 2 toiletter. Pladsnumre.

Bygget af Scandia 1950. Leveret 13/2-50. RIC-mærket 1950-60. Omlitreret 1967 til Av 287.

Længde:
21,72 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
18
Taravægt:
31 tons
Bogietapafs.:
14,4 m.
Kupeer:
8
Pladser 2. kl.:
40
Antal:
91 stk.
Akselafstand:
3 m.
Beklædning:
Stål
Hastighed:
 
Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak