DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Togførervogn med tjenestekupé og rejsegodsrum 1.000 kg. Trykluftledning. Skruebremse. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Kakkelovn. Ingen varmeledning.

Bygget af Görlitz 1898. Udrangeret 1950.

Oml. 1941 fra: DSB CT 10332.
Længde:
9,98 m.
Indretning:
Kupévogn
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
11,3 tons
Akselafstand:
4,7 m.
Kupeer:
3
Pladser 2. kl.:
27
Antal:
67 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h
Indsend billeder
Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak