S-tog mellemvogn. Trykluftbremse. Skruebremse. Bogietapafstand 13,8 m. Bogieakselafstand 2,5 m. Elektrisk belysning, spænding 65 volt, fra litra MM. Nødbelysningsbatteri, spænding 24 volt. Elektriske varmeapparater. Efter ombygning 78 pladser.

Bygget af Vognfabrikken Scandia, Randers, Danmark i 1933. Byggenr. 2669.
Nummer 12509 indtil 1941. Nummer 809 1941-50. Ombygget 1945 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1953. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg.

Længde:
20,1 m.
Vægt:
35 tons
Effekt:
-
Hastighed:
90 km/h
Byggenr.:
2.669
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
93

Gastoget
Gastoget
Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.


 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB FM 869 blev bygget af Scandia i 1933






Copyright © 2017 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen