DSB specialvogne 1893 - 1958
DSB Færgevogn
(Retur til oversigt)
(Retur til oversigt)
Nr. | Fabrikat | År | Noter |
Nr. 1 | DSB | 1881 | Omlitreret 1893 fra JFJ Færgevogn 1. Benyttes til ombordsætning af vogne i dampfærgerne, således at de anbringes mellem de vogne, som skal føres ombord, og lokomotivet, for at forhindre at dette kommer på broklappen. Vognen, der hviler på 2 firhjulede vrideskamler, er forsynet med tandstangsbremse, der betjenes fra en på vognens midte anbragt platform. Hjemsted Helsingborg (SJ) 1913 og 16. Hjemsted Oddesund S fra 1921. Hensat 1938 i Cvk Ar. Udrangeret 1954. |
Nr. 2 | Zwickau | 1919 | Ombygget 1953 af Cvk Kh fra PER 17682. Trykluftbremse P. Håndbremse. Hjemsted Gedser. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 362. |
Nr. 2 | Atlas | 1884 | Omlitreret 1893 fra SJS Færgevogn 1. Benyttes til ombordsætning af vogne i dampfærgerne, således at de anbringes mellem de vogne, som skal føres ombord, og lokomotivet, for at forhindre at dette kommer på broklappen. Vognen, der hviler på 2 firhjulede vrideskamler, er forsynet med tandstangsbremse, der betjenes fra en på vognens midte anbragt platform. Hjemsted Frihavnen 1913 og 16. Udrangeret 1916. Udrangeret 1913? |
Nr. 3 | Zwickau | 1919 | Ombygget 1953 af Cvk Kh fra PER 17684. Trykluftbremse P. Håndbremse. Hjemsted Gedser. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 363. |
Nr. 3 | DSB | 1903 | Ombygget 1903 af Cvk Kh fra TD 8351 og TD 8352. Skruebremse. Hjemsted Orehoved. Udrangeret 1913. |
Nr. 4 | MAN | 1919 | Ombygget 1953 af Cvk Kh fra PER 17695. Trykluftbremse P. Håndbremse. Hjemsted Gedser. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 364. |
Nr. 4 | DSB | 1903 | Ombygget 1903 af Cvk Kh fra TD 8353 og TD 8354. Skruebremse. Hjemsted Oddesund N. Udrangeret 1922 (med i DRM 1928). |
Nr. 5 | Linke-Hofmann | 1920 | Ombygget 1953 af Cvk Kh fra PER 17685. Trykluftbremse P. Håndbremse. Hjemsted Gedser. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 365. |
Nr. 5 | DSB | 1903 | Ombygget 1903 af Cvk Kh fra TD 8355 og TD 8356. Skruebremse. Hjemsted Oddesund S. Udrangeret 1921 efter uheld i Oddesund Syd. |
Nr. 6 | Linke-Hofmann | 1920 | Ombygget 1953 af Cvk Kh fra PER 17688. Trykluftbremse P. Håndbremse. Hjemsted Gedser. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 366. |
Nr. 6 | DSB | 1903 | Ombygget 1903 af Cvk Kh fra TD 8357 og TD 8358. Skruebremse. Hjemsted Glyngøre. Udrangeret 1913 eller 16. |
Nr. 7 | Linke-Hofmann | 1920 | Ombygget 1953 af Cvk Kh fra PER 17687. Trykluftbremse P. Håndbremse. Hjemsted Korsør, senere Gedser. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 367. |
Nr. 8 | Bremen | 1919 | Ombygget 1953 af Cvk Kh fra PER 17690. Trykluftbremse P. Håndbremse. Hjemsted Korsør, senere Gedser. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 368. |
Nr. 9 | MAN | 1919 | Ombygget 1953 af Cvk Kh fra PER 17697. Trykluftbremse P. Håndbremse. Hjemsted Korsør, fra 1956 Gedser. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 369. |
Jernbanebøger
Kjellerupbanen. Pris 390 kr.
Læs mereJernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.
Læs mere