DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941

DSB litra EG

DSB litra EG (III)
(Retur til oversigt)
Rejsegodsvogn med jernbanegodsrum, kedelrum og bremserum. Varmekedel til togopvarmning (fjernet før 1913). Skruebremse i indbygget højt bremsehus. Vakuumbremse. Olielamper. Dampvarmeapparat i bremsekupe.

Længde:
8,48 m.
Akselafstand:
4,27 m.
Last:
6 tons
Taravægt:
9,8 tons
 
   
Beklædning:
 
Antal:
9 stk.
 
   

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB EG 1728EG 1728Breslau1885Oml. 1893 fra DSB/S Fb 465. Elektriske lamper fra 1913. Ombygget 1925 til Redningsvogn 1.
DSB EG 1729EG 1729Breslau1885Oml. 1893 fra DSB/S Fb 466. Elektriske lamper fra 1913. Ombygget 1925 til Redningsvogn 4.
DSB EG 1730EG 1730Lauenstein1864Oml. 1893 fra DSB/S Fb 467. Elektriske lamper fra 1913. Ombygget 1928 til Redningsvogn 5.
DSB EG 1731EG 1731Lauenstein1864Oml. 1893 fra DSB/S Fb 468. Elektriske lamper fra 1913. Ombygget 1925 til Redningsvogn 6.
DSB EG 1732EG 1732Lauenstein1864Oml. 1893 fra DSB/S Fb 469. Elektriske lamper fra 1913. Ombygget 1925 til Redningsvogn 10.
DSB EG 1733EG 1733Lauenstein1864Oml. 1893 fra DSB/S Fb 470. Elektriske lamper fra 1913. Ombygget 1925 til Redningsvogn 2.
DSB EG 1734EG 1734Kockums1883Oml. 1893 fra DSB/S Fb 471. Elektriske lamper fra 1913. Ombygget 1927 til Redningsvogn 3.
DSB EG 1735EG 1735Kockums1883Oml. 1893 fra DSB/S Fb 472. Elektriske lamper fra 1913. Ombygget 1927 til Redningsvogn 7.
DSB EG 1736EG 1736Kockums1883Oml. 1893 fra DSB/S Fb 473. Elektriske lamper fra 1913. Ombygget 1928 til Redningsvogn 8.
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S

Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.

Læs mere
ContecRailBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak