DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
Rejsegodsvogn. Ledsagevogn til Kongevogn S 8. Bagagerum, tjenestekupe, kedelrum og kloset. Dynamo. Trykluftbremse. Vakuumbremse. Skruebremse. Olielamper. Elektrisk belysning. Elektriske akkumulatorer. Dampvarmeapparat i bremsekupe. Varmekedel. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916).
Længde:
14,79 m.
Bogietapafstand:
9 m.
Last:
Taravægt:
27 tons
Bogieakselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
Antal:
1 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
EK 2250 | Scandia | 1900 | Svensk-danske varmekoblinger og svenske vakuumkoblinger 1930. Ombygget 1938 til Hjælpevogn A+B 1. |
Gørlev Sukkerfabrik
I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.
Læs mere