DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941

DSB litra EK

DSB litra EK
(Retur til oversigt)
Rejsegodsvogn. Ledsagevogn til Kongevogn S 8. Bagagerum, tjenestekupe, kedelrum og kloset. Dynamo. Trykluftbremse. Vakuumbremse. Skruebremse. Olielamper. Elektrisk belysning. Elektriske akkumulatorer. Dampvarmeapparat i bremsekupe. Varmekedel. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916).

Længde:
14,79 m.
Bogietapafstand:
9 m.
Last:
 
Taravægt:
27 tons
Bogieakselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
 
Antal:
1 stk.
 
   

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB EK 2250EK 2250Scandia1900Svensk-danske varmekoblinger og svenske vakuumkoblinger 1930. Ombygget 1938 til Hjælpevogn A+B 1.
Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak