DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966

DSB litra AR

DSB litra AR (II)
(Retur til oversigt)
Trykluftbremse. Skruebremse. Lavtryksvarmeapparater, system Pintsch. 2 toiletter. 108-109: Tara 36,8 tons. Spidsgavl.

Længde:
19,8 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
18
Taravægt:
39,1 tons
Bogietapafs.:
13,6 m.
Kupeer:
8
Pladser 2. kl.:
40
Antal:
4 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
 

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB AR 106AR 106Scandia1928Oml. 1941 fra AR 656. Trykluftbremse fra 1943. Dobbelt-batterier til togbelysning, fjernet 1944. Dynamoanlæg system Pintsch 24 volt fra 1944. Omlitreret 1962 til CML 2265.
DSB AR 107AR 107Scandia1928Oml. 1941 fra AR 657. Trykluftbremse fra 1943. Dobbelt-batterier til togbelysning, fjernet 1944. Dynamoanlæg system Pintsch 24 volt fra 1944. Udrangeret 20/8-62.
DSB AR 108AR 108Scandia1928Oml. 1941 fra AR 661. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning.Udrangeret 1963.
DSB AR 109AR 109Scandia1928Oml. 1941 fra AR 662. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning.Omlitreret 1962 til CML 2266.

Svenska-lok
Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak