DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966

DSB litra CM

DSB litra CM (IV)
(Retur til oversigt)
Vakuumbremse. Skruebremse. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch. 2 toiletter. Spejlglasruder. 2131-2146: Tara ca 38.000 kg. 2147: Tara ca 35.000 kg. 2148-2158: Tara ca 36.600 kg. 2159-2180: Tara ca 36.700 kg. 2181-2185: Tara ca 35.000 kg.

Længde:
20 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
 
Bogietapafs.:
13,8 m.
Kupeer:
9
Pladser 2. kl.:
72
Antal:
55 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
100 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB CM 2131CM 2131Scandia1930Oml. 1941 fra CM 10893. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1953. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1953. Udrangeret 13/5-68.
DSB CM 2132CM 2132Scandia1930Oml. 1941 fra CM 10894. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1954. Dobbeltbatterier til togbelysning. Udrangeret 2/6-66.
DSB CM 2133CM 2133Scandia1930Oml. 1941 fra CM 10895. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1951. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1951. Udrangeret 25/2-65.
DSB CM 2134CM 2134Scandia1930Oml. 1941 fra CM 10896. Trykluftbremse fra 1941. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1954. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1954. Udrangeret 4/6--64.
DSB CM 2135CM 2135Scandia1930Oml. 1941 fra CM 10897. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1953. Dobbeltbatterier til togbelysning. Udrangeret 2/6-66.
DSB CM 2136CM 2136Scandia1930Oml. 1941 fra CM 10898. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1953. Dobbeltbatterier til togbelysning. Udrangeret 1776-59.
DSB CM 2137CM 2137Scandia1930Oml. 1941 fra CM 10899. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1953. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1953. Udrangeret 11/7-63.
DSB CM 2138CM 2138Scandia1930Oml. 1941 fra CM 10900. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1953. Dobbeltbatterier til togbelysning. Udrangeret 17/6-59.
DSB CM 2139CM 2139Scandia1930Oml. 1941 fra CM 10901. Trykluftbremse fra 1942. Beskadiget 28/4-45 ved uheld syd for Næstved. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1953. Dobbeltbatterier til togbelysning. Udrangeret 31/8-65.
DSB CM 2140CM 2140Scandia1930Oml. 1941 fra CM 10902. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1954. Dobbeltbatterier til togbelysning. Udrangeret 12/3-63.
DSB CM 2141CM 2141Scandia1928Oml. 1941 fra CM 10903. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1947. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1947. Udrangeret 26/8-64.
DSB CM 2142CM 2142Scandia1928Oml. 1941 fra CM 10904. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1955. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1955. Udrangeret 19/1-67.
DSB CM 2143CM 2143Scandia1928Oml. 1941 fra CM 10905. Trykluftbremse fra 1942. Brandskadet 7/6-45 i Stilling. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1947. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1947. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1958/59. Udrangeret 2/11-64.
DSB CM 2144CM 2144Scandia1928Oml. 1941 fra CM 10906. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1947. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1947. Udrangeret 18/5-65.
DSB CM 2145CM 2145Scandia1928Oml. 1941 fra CM 10907. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1955. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1955. Udrangeret 7/9-65.
DSB CM 2146CM 2146Scandia1928Oml. 1941 fra CM 10908. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1954. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1954. Udrangeret 19/1-67.
DSB CM 2147CM 2147Scandia1928Oml. 1941 fra CM 10909. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Udrangeret 1964.
DSB CM 2148CM 2148Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11882. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt, fra 1960 system Pintsch. Udrangeret 1968.
DSB CM 2149CM 2149Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11883. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt. Udrangeret 10/2-66.
DSB CM 2150CM 2150Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11884. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt, fra 1958/59 system Pintsch. Udrangeret 10/2-66.
DSB CM 2151CM 2151Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11885. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt. Udrangeret 26/4-66.
DSB CM 2152CM 2152Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11886. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt. Udrangeret 1968.
DSB CM 2153CM 2153Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11887. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt, fra 1958/59 system Pintsch. Udrangeret 23/7-68.
DSB CM 2154CM 2154Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11888. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt. Udrangeret 1968.
DSB CM 2155CM 2155Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11889. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt. Udrangeret 8/2-63.
DSB CM 2156CM 2156Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11890. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt. Udrangeret 10/12-64.
DSB CM 2157CM 2157Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11891. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt. Udrangeret 21/7-65.
DSB CM 2158CM 2158Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11892. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt. Udrangeret 11/7-63.
DSB CM 2159CM 2159Scandia1927Oml. 1941 fra CM 11860. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Udrangeret 3/2-66.
DSB CM 2160CM 2160Scandia1927Oml. 1941 fra CM 11861. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Udrangeret 1/2-68.
DSB CM 2161CM 2161Scandia1927Oml. 1941 fra CM 11862. Trykluftbremse fra 1941. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Udrangeret 28/9-65.
DSB CM 2162CM 2162Scandia1927Oml. 1941 fra CM 11863. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Udrangeret 4/1-65.
DSB CM 2163CM 2163Scandia1927Oml. 1941 fra CM 11864. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Udrangeret 24/5-62.
DSB CM 2164CM 2164Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11865. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Udrangeret 8/6-64.
DSB CM 2165CM 2165Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11866. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Udrangeret 7/9-62.
DSB CM 2166CM 2166Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11867. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Udrangeret 17/3-64.
DSB CM 2167CM 2167Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11868. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Udrangeret 29/1-66. Istandsat 1966 af Cvk Kh og overdraget til Jernbanemuseet som CM 11868.
DSB CM 2168CM 2168Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11869. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Udrangeret 8/2-63.
DSB CM 2169CM 2169Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11870. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning, fra 1958/59 system Pintsch. Udrangeret 1968.
DSB CM 2170CM 2170Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11871. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning, fra 1958/59 system Pintsch. Udrangeret 23/7-68.
DSB CM 2171CM 2171Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11872. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning, fra 1958/59 system Pintsch. Udrangeret 19/1-67.
DSB CM 2172CM 2172Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11873. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Udrangeret 13/10-67.
DSB CM 2173CM 2173Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11874. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning, fra 1958/59 system Pintsch. Udrangeret 23/7-68.
DSB CM 2174CM 2174Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11875. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning, fra 1958/59 system Pintsch. Udrangeret 21/5-66.
DSB CM 2175CM 2175Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11876. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Udrangeret 1968.
DSB CM 2176CM 2176Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11877. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning, fra 1958/59 system Pintsch. Udrangeret 1968.
DSB CM 2177CM 2177Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11878. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Udrangeret 23/7-68.
DSB CM 2178CM 2178Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11879. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning, fra 1958/59 system Pintsch. Udrangeret 22/5-65.
DSB CM 2179CM 2179Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11880. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Beskadiget ved allieret luftangreb i Hee 27/8-44. Udrangeret 23/7-68.
DSB CM 2180CM 2180Scandia1930Oml. 1941 fra CM 11881. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning, fra 1958/59 system Pintsch. Udrangeret 8/8-67.
DSB CM 2181CM 2181Scandia1927Oml. 1941 fra CM 10910. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Togførerkupe fjernet 1956. Udrangeret 23/7-68.
DSB CM 2182CM 2182Scandia1927Oml. 1941 fra CM 10911. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Udrangeret 4/10-63.
DSB CM 2183CM 2183Scandia1927Oml. 1941 fra CM 10912. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Beskadiget 21/4-45 ved allieret luftangreb ved Eltang. Udrangeret 17/9-62.
DSB CM 2184CM 2184Scandia1927Oml. 1941 fra CM 10913. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Udrangeret 1965.
DSB CM 2185CM 2185Scandia1927Oml. 1941 fra CM 10914. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Udrangeret 4/10-63.

Svenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak