DSB litra CQM
DSB litra CQM (I)
(Retur til oversigt)
Wc. Egenvarme. Jernbogier.

Længde:
15,8 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Egenvægt:
29,4 tons
Bogietapafs.:
10,8 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
59
Antal:
3 stk.
Akselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
100 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB CQM 3501CQM 3501Scandia1892Oml. 1941 fra COM 11301. Trykluftbremse fra 1941. "Må ikke overføres med færger" fra 1957. Udrangeret 19/1-67.
DSB CQM 3502CQM 3502Scandia1892Oml. 1941 fra COM 11302. Trykluftbremse fra 1941. "Må ikke overføres med færger" fra 1957. Udrangeret 1963. Vognkasse solgt 1963 til Kirkens Korshær i Skalborg og anvendt som Dallvejens Kirke.
DSB CQM 3503CQM 3503Scandia1892Oml. 1941 fra COM 11303. Trykluftbremse fra 1941. "Må ikke overføres med færger" fra 1957. Udrangeret 29/5-64.
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.



 Læs artiklen 
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.
 Læs artiklen 
Svenska-lok
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB litra CQM






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen