DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1966 - 2021

DSB litra BDk

DSB litra BDk
(Retur til oversigt)
Rejsegodsrum. Togkiosk. Wc. Togførerkupe.

Længde:
24,5 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Egenvægt:
36,5 tons
Bogietapafs.:
17,2 m.
Kupeer:
3
Pladser 2. kl.:
18
Antal:
4 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Stål
Hastighed:
160 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB BDk 011BDk 011Scandia1969Ombygget 1986 fra BD 011. Ombygget 1990 til skitransport/barvogn. Omlitreret 1993 til WRD 011.
DSB BDk 012BDk 012Scandia1969Ombygget 1986 fra BD 012. Ombygget 1990 til BDdk 012.
DSB BDk 017BDk 017Scandia1969Ombygget 1986 fra BD 017. Ombygget 1990 til BDdk 017.
DSB BDk 019BDk 019Scandia1969Ombygget 1986 fra BD 019. Ombygget 1990 til skitransport/barvogn. Omlitreret 1993 til WRD 019.
3 flyttefirma tilbud
Hectorrail
Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen