DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1966 - 2024
2 toiletter.
Længde:
21,72 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
34,3 tons
Bogietapafs.:
14,4 m.
Kupeer:
9
Pladser 2. kl.:
72
Antal:
8 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
Bjh 301 | Scandia | 1939 | Omlitreret 1969 fra Cb 301. Solgt 1982 til LJ B 78. 1986 retur til DSB og overdraget til Jernbanemuseet som CB 1101. | |
Bjh 302 | Scandia | 1939 | Omlitreret 1969 fra Cb 302. Udrangeret 1983. | |
Bjh 303 | Scandia | 1939 | Omlitreret 1969 fra Cb 303. Udrangeret 1983. | |
Bjh 304 | Scandia | 1939 | Omlitreret 1969 fra Cb 304. Udrangeret 1983. | |
Bjh 305 | Scandia | 1939 | Omlitreret 1969 fra Cb 305. Hensat i Langå 1982. Udrangeret 1983. | |
Bjh 306 | Scandia | 1939 | Omlitreret 1969 fra Cb 306. Solgt 1982 til LJ som reservedele. | |
Bjh 307 | Scandia | 1939 | Omlitreret 1969 fra Cb 307. Hensat i Langå 1982. Udrangeret 1983. | |
Bjh 308 | Scandia | 1939 | Omlitreret 1969 fra Cb 308. Udrangeret 1983. |
Assens Sukkerfabrik
De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.
Læs mereIngeniøren
Rederi bruger milliarder på nye skibspropeller: Skal spare massivt på CO2-udledning
Trods problem-perroner: Region vil have batteritog
Kæmpe EU-studie: Plugin-hybrider udleder 3,5 gange mere CO2 end lovet
Tesla planlægger at fyre 10 procent af alle medarbejdere
Kinesisk elbil får semi-faststofbatterier og 1.000 km rækkevidde