DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1966 - 2024

DSB litra Bk

DSB litra Bk (I)
(Retur til oversigt)
Kiosk. Toilet. Tjenestekupe. Lodrette hvide cateringstriber fra 1983.

Længde:
24,5 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
40 tons
Bogietapafs.:
17,2 m.
Kupeer:
8
Pladser 2. kl.:
48
Antal:
25 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Stål
Hastighed:
160 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB Bk 010Bk 010Scandia1965Ombygget 1974 af Cvk Ar fra B 010. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 011Bk 011Scandia1965Ombygget 1974 af Cvk Ar fra B 011. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 012Bk 012Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 012. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 013Bk 013Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 013. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 014Bk 014Scandia1965Ombygget 1974 af Cvk Ar fra B 014. Elvarme fra 1979. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 015Bk 015Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 015. Elvarme fra 1979. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 016Bk 016Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 016. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Ejes af Jernbanemuseet. Cvk Kh 1994. Randers 1995-2007. I drift 2007-11. Cvk Kh 2011-16. Randers 2016-17. 2017 til Padborg. 2019 til Randers.
DSB Bk 017Bk 017Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 017. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 018Bk 018Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 018. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1979. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 019Bk 019Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 019. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993.
DSB Bk 020Bk 020Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 020. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1979. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 021Bk 021Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 021. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 022Bk 022Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 022. Elvarme fra 1979. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 023Bk 023Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 023. Brændt 23/7-79 af pyroman ved Dybbølsbro. Genopbygget 1981 af Scandia som B 023.
DSB Bk 024Bk 024Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 024. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 025Bk 025Scandia1965Ombygget 1974 af Cvk Ar fra B 025. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 026Bk 026Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 026. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1979. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 027Bk 027Scandia1965Ombygget 1972 af Cvk Ar fra B 027. 56 pladser i 7 kupeer. Prøvevogn. Ombygget 1975 af Scandia til normal vogn med 48 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 028Bk 028Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 028. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 029Bk 029Scandia1965Ombygget 1974 af Cvk Ar fra B 029. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 030Bk 030Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 030. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 031Bk 031Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 031. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 032Bk 032Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 032. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1979. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 033Bk 033Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 033. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 034Bk 034Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 034. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
Indsend billeder
Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak