DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1966 - 2024

DSB litra Bk

DSB litra Bk (I)
(Retur til oversigt)
Kiosk. Toilet. Tjenestekupe. Lodrette hvide cateringstriber fra 1983.

Længde:
24,5 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
40 tons
Bogietapafs.:
17,2 m.
Kupeer:
8
Pladser 2. kl.:
48
Antal:
25 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Stål
Hastighed:
160 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB Bk 010Bk 010Scandia1965Ombygget 1974 af Cvk Ar fra B 010. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 011Bk 011Scandia1965Ombygget 1974 af Cvk Ar fra B 011. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 012Bk 012Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 012. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 013Bk 013Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 013. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 014Bk 014Scandia1965Ombygget 1974 af Cvk Ar fra B 014. Elvarme fra 1979. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 015Bk 015Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 015. Elvarme fra 1979. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 016Bk 016Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 016. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Ejes af Jernbanemuseet. Cvk Kh 1994. Randers 1995-2007. I drift 2007-11. Cvk Kh 2011-16. Randers 2016-17. Padborg 2017-19. Randers 2019-24. Marslev 2024.
DSB Bk 017Bk 017Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 017. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 018Bk 018Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 018. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1979. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 019Bk 019Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 019. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993.
DSB Bk 020Bk 020Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 020. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1979. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 021Bk 021Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 021. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 022Bk 022Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 022. Elvarme fra 1979. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 023Bk 023Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 023. Brændt 23/7-79 af pyroman ved Dybbølsbro. Genopbygget 1981 af Scandia som B 023.
DSB Bk 024Bk 024Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 024. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 025Bk 025Scandia1965Ombygget 1974 af Cvk Ar fra B 025. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 026Bk 026Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 026. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1979. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 027Bk 027Scandia1965Ombygget 1972 af Cvk Ar fra B 027. 56 pladser i 7 kupeer. Prøvevogn. Ombygget 1975 af Scandia til normal vogn med 48 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 028Bk 028Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 028. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 029Bk 029Scandia1965Ombygget 1974 af Cvk Ar fra B 029. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 030Bk 030Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 030. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 031Bk 031Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 031. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 032Bk 032Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 032. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1979. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 033Bk 033Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 033. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
DSB Bk 034Bk 034Scandia1965Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 034. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran.
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere
DSB MZ 1440

DSB trafikinformation

No feed

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak