DSB Færgevogn nr. 1
(Retur til oversigt)

Bygget af DSB i 1881. Omlitreret 1893 fra JFJ Færgevogn 1. Benyttes til ombordsætning af vogne i dampfærgerne, således at de anbringes mellem de vogne, som skal føres ombord, og lokomotivet, for at forhindre at dette kommer på broklappen. Vognen, der hviler på 2 firhjulede vrideskamler, er forsynet med tandstangsbremse, der betjenes fra en på vognens midte anbragt platform. Hjemsted Helsingborg (SJ) 1913 og 16. Hjemsted Oddesund S fra 1921. Hensat 1938 i Cvk Ar. Udrangeret 1954.

Længde:
29,18 m.
Akselafstand:
25 m.
Tara:
10,3 tons
 
DSB Færgevogn nr. 1
 
DSB Færgevogn nr. 1
 
DSB Færgevogn nr. 1
 
DSB Færgevogn nr. 1
Knutzens personvogne
Knutzens personvogne
Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.



 Læs artiklen 

Danske privatbaner

Læs historien om:
Høng - Tølløse Jernbane
RHJ M 4

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB Færgevogn nr. 1






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen