Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1893 - 1966

Det Danske Kulkompagni A/S
(Retur til oversigt)
Vogne anvendt til kultransport mellem Frihavnen og Frederiksberg Gasværk. Solgt 1920 til Texaco men videreført i eget navn.

Nummer Fabrikat År Længde Afstand Noter
ZK 9959Scandia18966,89 m.3,66 m.Kulvogn. Ombygget 1898 fra KFA 16. Tara 7,5 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Skruebremse i højtsiddende bremsehus. Omlitreret 1905/08 til ZK 99879.
ZK 9960Scandia18966,89 m.3,66 m.Kulvogn. Ombygget 1898 fra KFA 17. Tara 7,5 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Skruebremse i højtsiddende bremsehus. Omlitreret 1905/08 til ZK 99880.
ZK 9961Breslau18966,89 m.3,66 m.Kulvogn. Tara 7,5 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Skruebremse i højtsiddende bremsehus. Omlitreret 1905/08 til ZK 99881.
ZK 9962Breslau18976,89 m.3,66 m.Kulvogn. Tara 6,8 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Omlitreret 1905/08 til ZK 99882.
ZK 9963Breslau18976,89 m.3,66 m.Kulvogn. Tara 6,8 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Omlitreret 1905/08 til ZK 99883.
ZK 9964Scandia18966,89 m.3,66 m.Kulvogn. Ombygget 1898 fra KFA 11. Tara 6,8 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Omlitreret 1905/08 til ZK 99884.
ZK 9965Scandia18966,89 m.3,66 m.Kulvogn. Ombygget 1898 fra KFA 12. Tara 6,8 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Omlitreret 1905/08 til ZK 99885.
ZK 9966Scandia18966,89 m.3,66 m.Kulvogn. Ombygget 1898 fra KFA 13. Tara 6,8 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Omlitreret 1905/08 til ZK 99886.
ZK 9967Scandia18966,89 m.3,66 m.Kulvogn. Ombygget 1898 fra KFA 14. Tara 6,8 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Omlitreret 1905/08 til ZK 99887.
ZK 9968Scandia18966,89 m.3,66 m.Kulvogn. Ombygget 1898 fra KFA 15. Tara 6,8 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Omlitreret 1905/08 til ZK 99888.
ZK 9969Breslau18986,89 m.3,66 m.Kulvogn. Tara 6,8 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Omlitreret 1905/08 til ZK 99889.
ZK 9970Breslau18986,89 m.3,66 m.Kulvogn. Tara 6,8 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Omlitreret 1905/08 til ZK 99890.
ZK 9971Breslau19006,89 m.3,66 m.Kulvogn. Tara 6,8 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Omlitreret 1905/08 til ZK 99891.
ZK 9972Breslau19006,89 m.3,66 m.Kulvogn. Tara 6,8 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Omlitreret 1905/08 til ZK 99892.
ZK 9973Breslau19006,89 m.3,66 m.Kulvogn. Tara 6,8 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Omlitreret 1905/08 til ZK 99893.
ZK 99873Scandia19136,89 m.3,66 m.Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Udrangeret 1936.
ZK 99874Scandia19136,89 m.3,66 m.Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Udrangeret 1936.
ZK 99875Scandia19136,89 m.3,66 m.Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Udrangeret 1936.
ZK 99876Scandia19096,89 m.3,66 m.Kulvogn. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,7 tons, fra 1949 6,5 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Skruebremse i bremsehus (fjernet 1949). Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61.
ZK 99877Scandia19096,89 m.3,66 m.Kulvogn. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 6,9 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61.
ZK 99878Scandia19096,89 m.3,66 m.Kulvogn. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 6,9 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61.
ZK 99879Scandia18966,89 m.3,66 m.Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9959. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,5 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Skruebremse i bremsehus. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61.
ZK 99880Scandia18966,89 m.3,66 m.Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9960. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,5 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Skruebremse i bremsehus. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Udrangeret 1936.
ZK 99881Breslau18966,89 m.3,66 m.Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9961. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,5 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Skruebremse i bremsehus. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Udrangeret før 1938.
ZK 99882Breslau18976,89 m.3,66 m.Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9962. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Udrangeret før 1938.
ZK 99883Breslau18976,89 m.3,66 m.Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9963. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61.
ZK 99884Scandia18966,89 m.3,66 m.Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9964. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Udrangeret 1936.
ZK 99885Scandia18966,89 m.3,66 m.Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9965. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Udrangeret 1936.
ZK 99886Scandia18966,89 m.3,66 m.Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9966. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61.
ZK 99887
Scandia18966,89 m.3,66 m.Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9967. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61.
ZK 99888Scandia18966,89 m.3,66 m.Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9968. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61.
ZK 99889
Breslau18986,89 m.3,66 m.Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9969. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61.
ZK 99890Breslau18986,89 m.3,66 m.Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9970. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61.
ZK 99891Breslau19006,89 m.3,66 m.Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9971. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Udrangeret før 1938.
ZK 99892Breslau19006,89 m.3,66 m.Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9972. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Udrangeret 1936.
ZK 99893Breslau19006,89 m.3,66 m.Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9973. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Udrangeret før 1938.
ZK 99894Scandia19086,89 m.3,66 m.Kulvogn. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,0 (1908), 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61.
ZK 99895Scandia19086,89 m.3,66 m.Kulvogn. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,0 (1908), 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61.
ZK 99896Scandia19086,89 m.3,66 m.Kulvogn. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,0 (1908), 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Udrangeret 1936.
ZK 99897
Scandia19086,89 m.3,66 m.Kulvogn. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,0 (1908), 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61.
ZK 99898Scandia19086,89 m.3,66 m.Kulvogn. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,7 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Skruebremse i bremsehus. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Ødelagt 18/4-45 ved bombesprængning af transformator i Københavns Sydhavn. Udrangeret 1945.
ZK 99899Scandia19086,89 m.3,66 m.Kulvogn. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,7 7,9 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Skruebremse i bremsehus. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61.
ZK 99900
Scandia19196,89 m.3,66 m.Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,9 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Skruebremse i bremsehus. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61.
ZK 99901Scandia19196,89 m.3,66 m.Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,9 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Skruebremse i bremsehus. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Væltet 18/4-45 ved bombesprængning af transformator i Københavns Sydhavn. Udrangeret 1945.
ZK 99902Scandia19196,89 m.3,66 m.Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,9 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Skruebremse i bremsehus. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61.
ZK 99903Scandia19196,89 m.3,66 m.Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61.
ZK 99904Scandia19196,89 m.3,66 m.Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61.
ZK 99905Scandia19196,89 m.3,66 m.Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61.
ZK 99906Scandia19196,89 m.3,66 m.Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61.
ZK 99907Scandia19196,89 m.3,66 m.Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61.
ZK 99908Scandia19196,89 m.3,66 m.Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61.
ZK 99909Scandia19196,89 m.3,66 m.Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61.

Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere
DSB MY 1108

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak