Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1893 - 1966
Det Danske Kulkompagni A/S
(Retur til oversigt)
Vogne anvendt til kultransport mellem Frihavnen og Frederiksberg Gasværk. Solgt 1920 til Texaco men videreført i eget navn.(Retur til oversigt)
Nummer | Fabrikat | År | Længde | Afstand | Noter |
ZK 9959 | Scandia | 1896 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Ombygget 1898 fra KFA 16. Tara 7,5 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Skruebremse i højtsiddende bremsehus. Omlitreret 1905/08 til ZK 99879. |
ZK 9960 | Scandia | 1896 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Ombygget 1898 fra KFA 17. Tara 7,5 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Skruebremse i højtsiddende bremsehus. Omlitreret 1905/08 til ZK 99880. |
ZK 9961 | Breslau | 1896 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Tara 7,5 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Skruebremse i højtsiddende bremsehus. Omlitreret 1905/08 til ZK 99881. |
ZK 9962 | Breslau | 1897 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Tara 6,8 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Omlitreret 1905/08 til ZK 99882. |
ZK 9963 | Breslau | 1897 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Tara 6,8 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Omlitreret 1905/08 til ZK 99883. |
ZK 9964 | Scandia | 1896 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Ombygget 1898 fra KFA 11. Tara 6,8 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Omlitreret 1905/08 til ZK 99884. |
ZK 9965 | Scandia | 1896 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Ombygget 1898 fra KFA 12. Tara 6,8 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Omlitreret 1905/08 til ZK 99885. |
ZK 9966 | Scandia | 1896 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Ombygget 1898 fra KFA 13. Tara 6,8 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Omlitreret 1905/08 til ZK 99886. |
ZK 9967 | Scandia | 1896 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Ombygget 1898 fra KFA 14. Tara 6,8 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Omlitreret 1905/08 til ZK 99887. |
ZK 9968 | Scandia | 1896 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Ombygget 1898 fra KFA 15. Tara 6,8 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Omlitreret 1905/08 til ZK 99888. |
ZK 9969 | Breslau | 1898 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Tara 6,8 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Omlitreret 1905/08 til ZK 99889. |
ZK 9970 | Breslau | 1898 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Tara 6,8 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Omlitreret 1905/08 til ZK 99890. |
ZK 9971 | Breslau | 1900 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Tara 6,8 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Omlitreret 1905/08 til ZK 99891. |
ZK 9972 | Breslau | 1900 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Tara 6,8 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Omlitreret 1905/08 til ZK 99892. |
ZK 9973 | Breslau | 1900 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Tara 6,8 tons. Last 10 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Omlitreret 1905/08 til ZK 99893. |
ZK 99873 | Scandia | 1913 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Udrangeret 1936. |
ZK 99874 | Scandia | 1913 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Udrangeret 1936. |
ZK 99875 | Scandia | 1913 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Udrangeret 1936. |
ZK 99876 | Scandia | 1909 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,7 tons, fra 1949 6,5 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Skruebremse i bremsehus (fjernet 1949). Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61. |
ZK 99877 | Scandia | 1909 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 6,9 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61. |
ZK 99878 | Scandia | 1909 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 6,9 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61. |
ZK 99879 | Scandia | 1896 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9959. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,5 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Skruebremse i bremsehus. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61. |
ZK 99880 | Scandia | 1896 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9960. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,5 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Skruebremse i bremsehus. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Udrangeret 1936. |
ZK 99881 | Breslau | 1896 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9961. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,5 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Skruebremse i bremsehus. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Udrangeret før 1938. |
ZK 99882 | Breslau | 1897 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9962. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Udrangeret før 1938. |
ZK 99883 | Breslau | 1897 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9963. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61. |
ZK 99884 | Scandia | 1896 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9964. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Udrangeret 1936. |
ZK 99885 | Scandia | 1896 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9965. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Udrangeret 1936. |
ZK 99886 | Scandia | 1896 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9966. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61. |
ZK 99887 | Scandia | 1896 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9967. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61. |
ZK 99888 | Scandia | 1896 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9968. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61. |
ZK 99889 | Breslau | 1898 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9969. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61. |
ZK 99890 | Breslau | 1898 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9970. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61. |
ZK 99891 | Breslau | 1900 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9971. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Udrangeret før 1938. |
ZK 99892 | Breslau | 1900 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9972. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Udrangeret 1936. |
ZK 99893 | Breslau | 1900 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Omlitreret 1905/08 fra ZK 9973. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Udrangeret før 1938. |
ZK 99894 | Scandia | 1908 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,0 (1908), 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61. |
ZK 99895 | Scandia | 1908 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,0 (1908), 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61. |
ZK 99896 | Scandia | 1908 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,0 (1908), 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Udrangeret 1936. |
ZK 99897 | Scandia | 1908 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,0 (1908), 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61. |
ZK 99898 | Scandia | 1908 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,7 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Skruebremse i bremsehus. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Ødelagt 18/4-45 ved bombesprængning af transformator i Københavns Sydhavn. Udrangeret 1945. |
ZK 99899 | Scandia | 1908 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Last 10 tons, 12,5 tons fra 1915 (vognsider forhøjet 25 cm). Tara 7,7 7,9 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Skruebremse i bremsehus. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61. |
ZK 99900 | Scandia | 1919 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,9 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Skruebremse i bremsehus. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61. |
ZK 99901 | Scandia | 1919 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,9 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Skruebremse i bremsehus. I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn. Væltet 18/4-45 ved bombesprængning af transformator i Københavns Sydhavn. Udrangeret 1945. |
ZK 99902 | Scandia | 1919 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,9 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Skruebremse i bremsehus. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61. |
ZK 99903 | Scandia | 1919 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61. |
ZK 99904 | Scandia | 1919 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61. |
ZK 99905 | Scandia | 1919 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61. |
ZK 99906 | Scandia | 1919 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61. |
ZK 99907 | Scandia | 1919 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61. |
ZK 99908 | Scandia | 1919 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61. |
ZK 99909 | Scandia | 1919 | 6,89 m. | 3,66 m. | Kulvogn. Last 12,5 tons. Tara 7,1 tons. Bundflade 13,2 m². Tragtformet bund med lemme i midten. Håndbremse. Trykluftledning (1946). I vognen må befordres: Kul i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kjøbenhavns Frihavn (1933), Gb (1946). Udrangeret 1946/61. |
Faxe Jernbane - FJ
Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.
Læs mere