Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1980 - 2023

Expotrain ApS
(Retur til oversigt)
Se også Expotrain før 1980.

Nummer Fabrikat År Længde Afstand Noter
935 0 000
Scandia195821,7 m.14 m.Omlitreret 1985 fra 291 1 300. Udstillingsvogn. Bogieakselafstand 2,5 m. Tara 29 tons. Trykluftbremse. Skruebremse. Fra 1989 regimenr. 84. 200x til Jernbanemuseet som CL 1616.
935 0 001
Scandia195921,7 m.14 m.Omlitreret 1984/86 fra 291 1 301. Udstillingsvogn. Bogieakselafstand 2,5 m. Tara 29 tons. Trykluftbremse. Skruebremse. Fra 1989 regimenr. 84. Ophugget 2005 på Cvk Kh.
935 0 002
Esslingen195626,4 m.19 m.Købt 1986 fra DB 00-43 127. Udstillingsvogn. Bogieakselafstand 2,5 m. Tara 36 tons. Trykluftbremse. Skruebremse. Fra 1989 regimenr. 84. I drift 2013-14. Ophugget 2016 af Lyngby Produkthandel ApS i Glostrup.
935 0 003
Credé195626,4 m.19 m.Købt 1997 fra DSB Dm 050. Udstillingsvogn. Bogieakselafstand 2,5 m. Trykluftbremse. Skruebremse. Internt litra Uaks-x. I drift 2013-14. Ophugget 2016 af Lyngby Produkthandel ApS i Glostrup.
935 0 004
Scandia197224,5 m.17,2 m.Købt 1995 fra DSB BDan 605. Ombygget 1996 til gul udstillingsvogn. I drift fra 1997. Bogieakselafstand 2,5 m. Trykluftbremse. Skruebremse. Internt litra Uaks-x. I drift 2013-14. Ophugget 2016 af Lyngby Produkthandel ApS i Glostrup.
99-69 005
Scandia196021,72 m.2,5 m.Købt 1997 fra DSB Tjenestevogn 99-69 005. Udstillingsvogn. Trykluftbremse. Skruebremse. Bogietapafstand 14,4 m. Internt litra Uaks-x. Udrangeret 2005. Ophugget 2005 på Cvk Kh.
291 1 300Scandia195821,7 m.14 m.Købt 1982 fra Levison 291 1 200. Udstillingsvogn. Bogieakselafstand 2,5 m. 100 km/t. Tara 29 tons. Trykluftbremse. Skruebremse. Hjemsted Lersøen. Omlitreret 1985 til 935 0 000.
291 1 301
Scandia195921,7 m.14 m.Omlitreret 1980 fra 097 0 301. Udstillingsvogn. Bogieakselafstand 2,5 m. 100 km/t. Tara 29 tons. Trykluftbremse. Skruebremse. Hjemsted Lersøen. Omlitreret 1984/86 til 935 0 001.
Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak