Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1980 - 2024
Vestkraft I/S
(Retur til oversigt)
I 1982 byggede I/S Vestkraft et nyt stort kul- og oliefyret kraftvarmeværk syd for Herning. Værket havde behov for omkring 160.000 tons kul om året og man indgik en aftale med DSB om et dagligt bloktog fra Esbjerg til Herning.
Den 17. august 1982 blev Herningværket indviet med ankomsten af den første bloktog bestående af 12 af værkets egne specialbyggede kulvogne samt DSB MX 1001 i den ene ende og DSB MX 1024 i den anden ende.(Retur til oversigt)
Vognene var udstyret med gennemgående EMD-kabel og dermed kunne det bagerste lokomotiv betjenes fra det forreste. På den måde undgik man at skulle omløbe i Skjern ligesom det lettede rangeringen på endestationerne med to maskiner til rådighed.
Omkring 1989 blev toget fremført af 2 DSB MY-lokomotiver og fra 1997 af en enkelt DSB MZ i takt med at MX og MY lokomotiverne blev udrangeret.
I 2000 blev Herningværket ombygget til fyring med naturgas og træflis, og den 11. maj 2000 kørte DSB MZ 1404 det sidste bloktog med kul fra Esbjerg til Herning.
Nummer | Fabrikat | År | Længde | Afstand | Noter |
665 0 001 | Scandia | 1981 | 12,54 m. | 7,5 m. | Bygget på licens fra Talbot. Litra Fals. Bogieakselafstand 1,8 m. Rumfang 75 m³. Tara 25 tons. 100 km/h. Trykluftbremse KE-GP. EMD-kabel. Må befordre fast brændsel og forbrændingsrester i fast form. Solgt 2000 til Frankrig. |
665 0 002 | Scandia | 1981 | 12,54 m. | 7,5 m. | Bygget på licens fra Talbot. Litra Fals. Bogieakselafstand 1,8 m. Rumfang 75 m³. Tara 25 tons. 100 km/h. Trykluftbremse KE-GP. EMD-kabel. Må befordre fast brændsel og forbrændingsrester i fast form. Solgt 2000 til Frankrig. |
665 0 003 | Scandia | 1981 | 12,54 m. | 7,5 m. | Bygget på licens fra Talbot. Litra Fals. Bogieakselafstand 1,8 m. Rumfang 75 m³. Tara 25 tons. 100 km/h. Trykluftbremse KE-GP. EMD-kabel. Må befordre fast brændsel og forbrændingsrester i fast form. Solgt 2000 til Frankrig. |
665 0 004 | Scandia | 1981 | 12,54 m. | 7,5 m. | Bygget på licens fra Talbot. Litra Fals. Bogieakselafstand 1,8 m. Rumfang 75 m³. Tara 25 tons. 100 km/h. Trykluftbremse KE-GP. EMD-kabel. Må befordre fast brændsel og forbrændingsrester i fast form. Solgt 2000 til Frankrig. |
665 0 005 | Scandia | 1982 | 12,54 m. | 7,5 m. | Bygget på licens fra Talbot. Litra Fals. Bogieakselafstand 1,8 m. Rumfang 75 m³. Tara 25 tons. 100 km/h. Trykluftbremse KE-GP. EMD-kabel. Må befordre fast brændsel og forbrændingsrester i fast form. Solgt 2000 til Frankrig. |
665 0 006 | Scandia | 1982 | 12,54 m. | 7,5 m. | Bygget på licens fra Talbot. Litra Fals. Bogieakselafstand 1,8 m. Rumfang 75 m³. Tara 25 tons. 100 km/h. Trykluftbremse KE-GP. EMD-kabel. Må befordre fast brændsel og forbrændingsrester i fast form. Solgt 2000 til Frankrig. |
665 0 007 | Scandia | 1982 | 12,54 m. | 7,5 m. | Bygget på licens fra Talbot. Litra Fals. Bogieakselafstand 1,8 m. Rumfang 75 m³. Tara 25 tons. 100 km/h. Trykluftbremse KE-GP. EMD-kabel. Må befordre fast brændsel og forbrændingsrester i fast form. Solgt 2000 til Frankrig. |
665 0 008 | Scandia | 1982 | 12,54 m. | 7,5 m. | Bygget på licens fra Talbot. Litra Fals. Bogieakselafstand 1,8 m. Rumfang 75 m³. Tara 25 tons. 100 km/h. Trykluftbremse KE-GP. EMD-kabel. Må befordre fast brændsel og forbrændingsrester i fast form. Solgt 2000 til Frankrig. |
665 0 009 | Scandia | 1982 | 12,54 m. | 7,5 m. | Bygget på licens fra Talbot. Litra Fals. Bogieakselafstand 1,8 m. Rumfang 75 m³. Tara 25 tons. 100 km/h. Trykluftbremse KE-GP. EMD-kabel. Må befordre fast brændsel og forbrændingsrester i fast form. Solgt 2000 til Frankrig. |
665 0 010 | Scandia | 1982 | 12,54 m. | 7,5 m. | Bygget på licens fra Talbot. Litra Fals. Bogieakselafstand 1,8 m. Rumfang 75 m³. Tara 25 tons. 100 km/h. Trykluftbremse KE-GP. EMD-kabel. Må befordre fast brændsel og forbrændingsrester i fast form. Solgt 2000 til Frankrig. |
665 0 011 | Scandia | 1982 | 12,54 m. | 7,5 m. | Bygget på licens fra Talbot. Litra Fals. Bogieakselafstand 1,8 m. Rumfang 75 m³. Tara 25 tons. 100 km/h. Trykluftbremse KE-GP. EMD-kabel. Må befordre fast brændsel og forbrændingsrester i fast form. Solgt 2000 til Frankrig. |
665 0 012 | Scandia | 1982 | 12,54 m. | 7,5 m. | Bygget på licens fra Talbot. Litra Fals. Bogieakselafstand 1,8 m. Rumfang 75 m³. Tara 25 tons. 100 km/h. Trykluftbremse KE-GP. EMD-kabel. Må befordre fast brændsel og forbrændingsrester i fast form. Solgt 2000 til Frankrig. |
665 0 013 | Scandia | 1982 | 12,54 m. | 7,5 m. | Bygget på licens fra Talbot. Litra Fals. Bogieakselafstand 1,8 m. Rumfang 75 m³. Tara 25 tons. 100 km/h. Trykluftbremse KE-GP. EMD-kabel. Må befordre fast brændsel og forbrændingsrester i fast form. Solgt 2000 til Frankrig. |
665 0 014 | Scandia | 1982 | 12,54 m. | 7,5 m. | Bygget på licens fra Talbot. Litra Fals. Bogieakselafstand 1,8 m. Rumfang 75 m³. Tara 25 tons. 100 km/h. Trykluftbremse KE-GP. EMD-kabel. Må befordre fast brændsel og forbrændingsrester i fast form. Solgt 2000 til Frankrig. |
665 0 015 | Scandia | 1982 | 12,54 m. | 7,5 m. | Bygget på licens fra Talbot. Litra Fals. Bogieakselafstand 1,8 m. Rumfang 75 m³. Tara 25 tons. 100 km/h. Trykluftbremse KE-GP. Rangerskruebremse. EMD-kabel. Må befordre fast brændsel og forbrændingsrester i fast form. Solgt 2000 til Frankrig. |
665 0 016 | Scandia | 1982 | 12,54 m. | 7,5 m. | Bygget på licens fra Talbot. Litra Fals. Bogieakselafstand 1,8 m. Rumfang 75 m³. Tara 25 tons. 100 km/h. Trykluftbremse KE-GP. Rangerskruebremse. EMD-kabel. Må befordre fast brændsel og forbrændingsrester i fast form. Solgt 2000 til Frankrig. |
665 0 017 | Scandia | 1982 | 12,54 m. | 7,5 m. | Bygget på licens fra Talbot. Litra Fals. Bogieakselafstand 1,8 m. Rumfang 75 m³. Tara 25 tons. 100 km/h. Trykluftbremse KE-GP. Rangerskruebremse. EMD-kabel. Må befordre fast brændsel og forbrændingsrester i fast form. Solgt 2000 til Frankrig. |
665 0 018 | Scandia | 1982 | 12,54 m. | 7,5 m. | Bygget på licens fra Talbot. Litra Fals. Bogieakselafstand 1,8 m. Rumfang 75 m³. Tara 25 tons. 100 km/h. Trykluftbremse KE-GP. Rangerskruebremse. EMD-kabel. Må befordre fast brændsel og forbrændingsrester i fast form. Solgt 2000 til Frankrig. |
724 1 001 | Falun | 1948 | 9 m. | 5 m. | Købt 1981 fra SJ Uh 070 2 780. Tankvogn. 27.700 liter. Tara 11,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Må befordre svær brændselsolie. Udrangeret 1991. |
724 1 002 | Falun | 1949 | 8,8 m. | 5 m. | Købt 1981 fra SJ Uh 070 2 796. Tankvogn. 27.700 liter. Tara 11,3 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Må befordre svær brændselsolie. Udrangeret 1991. |
724 1 003 | Falun | 1949 | 9 m. | 5 m. | Købt 1981 fra SJ Uh 070 2 810. Tankvogn. 27.700 liter. Tara 11,9 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Må befordre svær brændselsolie. Udrangeret 1991. |
724 1 004 | Falun | 1949 | 8,8 m. | 5 m. | Købt 1981 fra SJ Uh 070 2 817. Tankvogn. 27.700 liter. Tara 11,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Må befordre svær brændselsolie. Udrangeret 1991. |
724 1 005 | Falun | 1949 | 8,8 m. | 5 m. | Købt 1981 fra SJ Uh 070 2 818. Tankvogn. 27.700 liter. Tara 11,7 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Må befordre svær brændselsolie. Udrangeret 1991. |
724 1 006 | Falun | 1949 | 8,8 m. | 5 m. | Købt 1981 fra SJ Uh 070 2 827. Tankvogn. 27.700 liter. Tara 11,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Må befordre svær brændselsolie. Udrangeret 1991. Vognkasse i Skærup plantage 2020. |
788 0 001 | 1968 | 14,34 m. | 8,5 m. | Købt 1991 fra SJ 787 6 101. Tankvogn. Bygget af AGV. 63.800 liter. Tara 22,8 tons. 90 km/t. Bogieakselafstand 1,8 m. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Må befordre svær brændselsolie. Hensat 2002-03. Udrangeret 2003. | |
788 0 002 | 1968 | 14,34 m. | 8,5 m. | Købt 1991 fra SJ 787 6 102. Tankvogn. Bygget af AGV. 63.800 liter. Tara 22,8 tons. 90 km/t. Bogieakselafstand 1,8 m. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Må befordre svær brændselsolie. Hensat 2002-03. Udrangeret 2003. |
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Odsherreds Jernbane 1899 - 1949
Ved Odsherreds Jernbanes 50 års jubilæum i 1949 udgav banen dette jubilæumsskrift, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1899 til 1949. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.
Læs mere