Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Med sporvogn og tog Soller-Palma på Mallorca (Generelt)

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 19/8 2015, 12:19 (3145 dage siden)

Inde i det Jernbanehistoriske forum er der i forvejen noget stof om sporvognene i Soller og jernbanen Soller-Palma på Mallorca, mens der ikke rigtigt er noget herinde. Så derfor skildringen herinde fra den nylige ferie til Mallorca.
Mallorca er nemlig også andet end en masse strande og en masse feriehoteller. Vores formål (kæresten og jeg) med at tage derned var naturligvis at få slappet af, men en af dagene, nemlig den 17. august 2015 tog vi på en guidet tur for bl.a. at køre med sporvogn i Soller og køre tog Soller-Palma.

Soller ligger oppe på den nordvestlige del af øen og byen har omkring 17.000 indbyggere. Det er også heroppe i området at det meste af Mallorcas citrusproduktion finder sted. Området heroppe hører til blandt de smukkeste områder på Mallorca.
Det er et privat selskab driver sporvognsbanen i Soller samt jernbanen Soller-Palma. Personalet må uden tvivl være ansat af selskabet, og kunne også godt forestille mig at der fås noget statsstøtte til at drive banerne, der i dag udelukkende er til for turisterne (men har ikke kunnet finde noget om det det).

Oprindeligt har der også været et sporvognssystem i Palma, men det forsvandt omkring 1961. Sporvognsbanen i Soller er godt 5 km lang og sporvidden herpå, samt på jernbanen Soller-Palma er 914 mm, som er en engelsk yard. Jernbanen Soller-Palma er 27 km lang, og da den i sin tid blev bygget, var det kun baner der var over 30 km lange, der kunne få statsstøtte. Derfor skyndte man sig så at forlænge banen med sporvognsbanen til Puerto Soller. Og dette er forklaringen på at der på Soller Station er forbindelse mellem sporvognsbanen og jernbanen, der naturligvis kører på samme sporvidde. Jernbanens elektriske tog kan dog ikke køre på sporvognsdelen, for dertil er kurvene for skarpe. Et af jernbanens oprindelige formål var at transportere appelsiner/citrusfrugter fra området og ned til Palma.

I dag er banerne meget store turistmagneter, og det var til tider meget vanskeligt at fotografere pga. de store menneskemængder. Og derfor blev billederne af det tog vi kørte med ned til Palma, noget improviserede.
Togturen stoppede i øvrigt 4-5 km udenfor Palma, hvor der var anlagt et krydsningsspor. Ved siden af var der så P-plads for busser og biler. Men om dette arrangement nu er permanent, fandt jeg ikke ud af. I Palma kører toget i øvrigt også i gaderne, ligesom sporvognene gør i Soller.

Hvis man gerne vil opleve en flot tur set fra førerrummet Palma-Soller, så er der en rigtig flot film her. Den starter på Palma Station;

https://www.youtube.com/watch?v=PbxT2mtMDSg

Heldigvis har vi også mulighed for lignende oplevelser herhjemme, i kraft af veteranjernbanerne og foreningerne, der er spredt jævnt ud over hele landet.

Mvh
Claus

Den første del af fotos viser sporvognsbanen. Talte 4 sæt der kørte, men der rådes over 5 sæt. Det sidste foto viser sporvognsremisen, og bagved kan ses forbindelsen til jernbanen.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Den anden del af fotos viser jernbanen. Stationen i Soller, hvor sporvognene kører til, ligger meget smukt. Vil skyde på at der må rådes over i hvert fald 3 togsæt, der alle bliver trukket af en elektrisk motorvogn, der så løber om på endestationerne. På vej ned til Palma fik vi plads i motorvognen, der i øvrigt havde træsæder. Motorvognene er bygget i 1927-28.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak