Angående Argentina II, Buenos Aires - Villa Rosa (Generelt)

af Hans T. Møller @, Risskov, lørdag 05. september, 2015, 16:09 (1450 dage siden) @ Hans T. Møller

Efter nationaliseringen af Argentinas jernbaner i 1948, blev nogle reorganiseret i regionale selskaber, men de metersporede strækninger blev samlet i selskabet ”Ferrocarril Nacional General Belgrano”. (Præsident Perón var oprindeligt oberst af fodfolket og fik de nye jernbaneselskaber opkaldt efter berømte argentinske generaler.)

Godsoperatøren ”Belgrano Cargas” har bevaret navnet og kører stadig på det store metersporede net. Vi har mødt selskabets tog i Tucumán, Salta og Cordoba.

Fra Belgrano-banegården her i Buenos Aires går metersporet til Rosario og videre ud i landet, men persontrafikken er i dag udpræget nærtrafik, og den er intensiv: 90 afgange i døgnet! De fleste tog kører kun til Del Viso, 48 km ude ad strækningen, men et tog i timen kører seks km længere og har endestation i Villa Rosa,

Operatøren er Ferrovias S. A. C. - et privat selskab, der modtager statsstøtte mod at holde billetpriserne nede.

Her er et par skud af "el Rojito", som toget kaldes. Navnet kan oversættes til "Det lille Røde"

[image]

Tog klar til afgang fra Belgrano-banegården.

[image]

Omløb i Del Viso - jeg tager videre til Villa Rosa

[image]

Vi er ankommet til Villa Rosa, og lokomotivet er afkoblet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker

Jernbanebøger

Til vejrs over banerne
Til vejrs over banerne
Pris 270,- kr.
 Læs mere 
Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb
I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen