Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Angående Argentina II, El Maitén (Generelt)

af Hans T. Møller, Risskov, 13/9 2015, 15:53 (3146 dage siden) @ Hans T. Møller

Der skulle have stået ”Esquel” i overskriften på det seneste indlæg i stedet for ”Ushuaia”. Beklager.

Ellers skulle vi køre en tur med veterantoget fra El Maitén til Desvio Thomae. ”La Trochita” har værksteder i El Maitén, og banens driftsbestyrer, señor Richardo Sanchez, viser mig venligt rundt. Værkstedet er veludrustet med blandt andet en drejebænk, som er stor nok til, at der kan foretages hjulafdrejninger på den.

Sr. Sanchez fortæller, at en arbejdsgruppe er ved at undersøge, om banen kan bruges til godstransport. Egnens uldproducenter er måske interesserede. Men jeg kender tilstrækkeligt til Latinamerika til at forholde mig afventende til projektet.

Her er lidt fotografier:

[image]

Morgen i El Maitén. No. 101 - en af banens Henschel-maskiner - får sat træk i fyret ved hjælp af en kompressor. Foran står undervognen fra en Baldwin-maskine.

[image]

Dagens tog er klar til afgang

[image]

Desvio Thomae ligger fuldstændig øde, og her er rigeligt plads til et trekantspor, så lokomotivet kan vendes

[image]

I Desvio Thomae findes der ikke anden bebyggelse end en moderne stationsbygning. Der er fyret op i ventesalens pejs, hvilket er en god ide, for her i april er det faktisk råkoldt udenfor. Toget er mere end halvfyldt, men næsten alle rejsende er gået ind for at varme sig.

[image]

Strækningsfoto

[image]

I El Maitén findes en større lokomotivkirkegård

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
DSB MZ1423

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak