Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kystbanen - Linjeblokanlæg Klampenborg-Skodsborg

af Svend, 25/2 2011, 17:28 (4808 dage siden) @ re20000

Der var åbenbart brug for mellemposter mellem Ru og Vb og mellem Vb og Så fordi trafikken var tæt på strækningen. Der blev indført aut linjebliok i 50erne ml Kl og Så men hvad var det før? Stykket var mindst lige så langt som Så - Vb så der må vel have været en eller flere mellemposter med tilhørende signaler. Men Springforbi var jo bare billetsalgssted ikk´? Er der nogen, der ved om Fym og Hlm stammer helt fra Kystbanens åbning?

Bedste hilsner

Nold


Mellem Klampenborg og Skodsborg var der 2 mellemblokposter - så vidt vides helt fra banens åbning - nemlig Trepilelågen og Strandmøllebroen. I 1930 blev den manuelle linjeblok erstattet af en automatisk med linjebloksignaler placeret samme sted. Samtidig blev der etableret en "automatisk" overkørsel ved Trepilelågen.

Springforbi deltog som sådan ikke i trafikafviklingen - og alligevel. Fra 1930 skulle stationspasseren - ved standsende tog i retning mod Klampenborg - sætte overkørslen på "bomme op". Overkørslen blev aktiveret lige inden toget afgik fra Springforbi - alt dette for at bommene ikke skulle være ned for længe.

Mellemblokposterne (manuel linjeblok) i Frydenlund og Helleholm blev - så vidt vides - etableret ved banens åbning. En oversigt over stations- og strækningssikringsanlæg København H-Rungsted Kyst-Helsingør følger inden længe på www.evp.dk (så ved du det Erik :-) )

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak