Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dagens vognkasse

af Niels Munch, 12/10 2010, 07:42 (4945 dage siden) @ Søren V
redigeret af Niels Munch, 12/10 2010, 08:18

Hej alle,

Erik må nærmest have læst mine tanker, da han foreslog mig at "komme ind på" KSB Dc 75.

Fra mit 7. leveår var Buddinge Station "min" station, og dér stod ved læssevejen en interessant, grønmalet vognkasse med altangang.

Den blev beskrevet i ModelbaneNyt nr. 2/1958 af OBJ, der i 1952 havde opmålt og fotograferet KSB Dc 75, som det jo var. Hans tegning af vognen kan ses *her*.

Inden jeg begyndte at fotografere, blev vognkassen flyttet over til hegnet mod Maskinfabrikken DANO. Det skete i forbindelse med ombygningen af Buddinge Station, herunder etablering af banedæmning for niveaufri skæring med Buddingevej. Hvor længe, vognkassen stod dér, ved jeg ikke.

Men det lykkedes mig at tage disse billeder:

[image]
KSB Dc 75, Buddinge St. august 1958 (nm).

[image]
KSB Dc 75, Buddinge St. juni 1961 (nm).

[image]
KSB Dc 75, Buddinge St. juni 1961 (nm).

Vognen havde været en kombineret post- og personvogn, og det, der adskilte den fra andre altangangsvogne, var "karnappen" ved endeperronen i post-enden. Her var vognens toilet!

Ellers var passagerkupéen indrettet med midtgang og 20 siddepladser.

P.S.: I "Skematisk Fortegnelse over Privatbanevogne, der kan indlemmes i Statsbanernes Tog ... " af 1. Juli 1932 er vognen benævnt "Dc 75" (ikke DB).
Disse billeder er vel næppe for skarpe [image] ??

Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederDSB MH390
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak