Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Endelig: Samlingslisten fra Danmarks Jernbanemuse (Generelt)

af LHJ, 12/11 2016, 23:30 (2693 dage siden) @ GazelleSteamLover

Er Struer jernbanemuseum velkommen til at byde ind. For jeg har været i kontakt med nogle måneder siden og de vil gerne have et lokomotiv eller vogn til deres samling, især et damplokomotiv og der mangler 5 fra listen og de er E 978, F 428, J 1 og de to andre er H 783 og R 946 som jeg regner med stadig er i samlingen for man ville da ikke fjerne 2 lokomotiver midt i deres restrationer.


E 978 blev vel mest anskaffet af museet "af pligt", og fordi den ad åre kunne tjene som reservedelslager. Den er præget af mange år under åben himmel og klart "overtallig".
De "høje F'ere", her personificeret ved F 428 var ret beset en niche i jernbanehistorien, så når der skal skæres med i bestanden, kan det ikke undre, at det er den, der bliver udskilt. Den/de er dog tæt forbundet med Sønderjylland og genforeningen og fortæller dermed en vis selvstændig historie, og den er i ret god ydre stand. Mon ikke den vil ende i Haderslev ??? ;-)
H 783 og R 946 skal nok give anledning til megen palaver. Der er brugt rigtig mange penge og arbejdstimer på det nu afbrudte restaureringsarbejde på dem, men efterspørgslen på så store damplokomotiver til veterantog fremover vil helt klart være meget begrænset. Og her har man åbenbart vurderet, at E 991 og P 917 i kraft af deres større "ikoniske" værdig er vigtigere - de mange arbejdstimer og kroner til trods. Men det vil blive rigtig svært at finde aftagere til de to delrenovedere maskiner her i Danmark ...
Så er der endelig J 1, som er den eneste maskine, som jeg slet ikke kan se nogen mening med udskillelsen af.
Maskinen er urenoveret, men relativt komplet og står derned i princippet, som da den blev taget ud af drift, hvilket burde gøre den særlig egnet som museumsgenstand, og som både type, alder og kontruktion er den på en gang typisk og enestående - der findes ikke noget tilsvarende bevaret. Desværre kan jeg ikke rigtig se, hvor den ville kunne finde et ny "hjem" :-(

Alt ialt er hele processen utvivlsomt nødvendig, og det er positivt, at museet vælger at indgå forhandlinger med andre interessenter om overtagelse af de udskilte enheder. Måske er der også enkelte klub-ejede enheder, der via en byttehandel vil kunne komplettere museets samling ...

Men der skal helt klar nok blive sagt og skrevet meget om emnet fremover - alle har sine personlige "kæpheste", og mange har endnu ikke indset, at de dage er ved at være forbi, hvor jernbanenettet er åbent for alt overalt. Tilsyneladende regner man med fremover at holde en stamme brune stålvogne og en rød IC-stamme i drift, mens man har fravalgt en Bn-vognsstamme. Det er utvivlsomt udtryk for en velovervejet, men nødvendig prioritering.

vh
LH


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hectorrail

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak