Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Til overs-listen (Generelt)

af shipmik, 13/11 2016, 22:54 (2692 dage siden) @ Michael Deichmann

Tak for fin orientering og det valgte udvalgt af materiel. Det kunne være interessant også at se listen over det der måtte blive til overs. Jeg noterer mig, at der er tre damplokomotiver, der ikke optræder på nogen af listerne. J1, H783 og R946. Det er i mine øjne lidt ærgerligt.
J1 har jeg en vis veneration for. Jeg har boet på Løgstør-kanten i en del år og tanken om at et Himmerlandsbane lokomotiv er blandt de gemte er charmerende. Ligesom det også er sjovt at Nummer 1 er gemt. Nu da Nummer 999 ikke findes mere. J1 er en fornuftigt alternativ til en Cs og Ks, der hører til i samme kategori.

H783 - vist er de seks H2-maskiner ikke noget unikt i jernbanehistorien. Det er maskiner i halvdårlig udførelse i dårlige materialer fra en halvdårlig lokomotivfabrik, men jeg har altid været imponeret over det kraftfulde udseende med store røgplader, stor skorsten og det specielle runde design i bunden af tenderen. Selvom jeg ikke nogen erindring af, at have set dem under damp, ville det alligevel være trist at den skal smides væk til skrothandleren.

R946.. overleveringen fra min gamle far var, at Winterthur-R-maskinerne var creme-del-a-creme i damplokomotiver. Svejtsisk mekanik når det var bedst. Jeg er dog bekendt med at 946 fik et alvorligt knæk i 1951, som den aldrig helt er kommet sig over, men alligevel. Lyden af en to-cylindret R med et pænt tog bag er helt unik. Så det er begrædeligt hvis den forsvinder.

Faktisk har jeg de seneste 24 timer tænkt på hvilken af de to store maskiner, jeg skulle tilbyde at give husly på min adresse i Ringkøbing. Vel bliver det bøvlet med en 19-meter maskine og tonstung på en sporramme i en glasbygning som en montre...Det er nok alligevel mere end pengepungen rækker til, men en af dem kunne godt gøre det ud for at bælte af stedsegrønne træer og buske mellem græsplænen og hækken! Kun en tåbe frygter ikke haven!

Ja, det var lidt løse tanker omkring hvad der er blevet til overs

Bent Mikkelsen
www.bettynordgas.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak