Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Endelig: Samlingslisten fra Danmarks Jernbanemuse (Generelt)

af martin, 15/11 2016, 10:12 (2718 dage siden) @ Danmarks Jernbanemuseum

Det er meget sjovt når man sidder og læser samtlige indlæg igennem, så er der 2 ting som går igen.
1 Alt skal være restaureret til nyt
2 Det som skal gemmes er baseret på personlige øjestene

Jeg kan bestemt godt forstå JBM skal rydde op Men jeg syntes måske ikke de har været de har været specielt gode til at fortælle om vilkårene fra starten.
Hvis jeg læser det med småt og mellem linerne rigtigt så går museet jo fra at være et levende museum til at være et traditionelt dødt museum med MEGET begrænset kørsel derfor har de jo logisk nok ikke brug for alt det materiel mere.
Ud fra den betragtning må det da være logisk for selv det mest hardcore jernbane freak at det er ligegyldigt med at kunne op rangere en komplet stamme af enten det ene eller andet, for det skal alligevel ikke ud og køre.
Så er eksemplet med S toget jo helt korrekt gemme begge ender (hvorfor ikke kun den ene) og smide fyldet væk (læs mellem vogn) det skal aldrig ud og køre men det giver en illusion om hvordan det har været og man kan se det i sin fulde pragt på tusindvis af billeder.
Det samme med de overtallige damplokomotiver 2 E maskiner er nok, dybest set var en nok til at stå i Odense og så fremdeles der ud af.
Det er også tydeligt at man ønsker at bevare bredt og det er vel også det et museum skal, gemme det flest mulige kan forholde sig til, dvs ingen S tog, det rager jyderne de har aldrig kørt med det og ingen høj Fer den har kun sønderjyderne set.
Det samme med AN vognen jeg er 44 år og kan ikke huske dem men jeg har tit kørt i BN vogn så for de almingelige gæster er det godt nok.
Igen der er i tusindvis af billeder der viser dem i fuld udførsel endda både med Mo My Mx og Me efter og det ville jo være naivt at gemme en årgang der passede til hver.
Jeg kunne blive ved men jeg tror budskabet er forstået.
Det for mig spændende bliver nu om veteranbanerne (ingen nævnt ingen glemt) formår og gøre det samme at "rense" ud i deres dagdrømme og så overtage noget af det materiel som bliver til overs her, det ville være møj god signal værdi at sende for hvis det bare skal ned og stå bagerst i håbets spor så kan jeg være i tvivl om at JBM vil aflevere det og så afliver det fra starten.
Der er flere indlæg herinde omkring Tønder, jeg er sikker på dem dernede gør det så godt de kan men jeg er også sikker på der ikke er nogen ved JBM der ønsker flere My og E maskiner til at stå på samme måde...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak