Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

lokofører , krav mm (Generelt)

af Scharfenberg, 9/12 2016, 22:34 (2687 dage siden) @ Jens Hansen

Dvs. at de skærpede krav er overenskomstmæssige!

Set fra fagforeningens side, er det klart at jo højere krav, desto stærkere står de i en situation, hvor man kan presse virksomhederne, kræve bedre løn etc. Modsat må operatørerne, her primært DSB og Arriva, have en interesse i at slække kravene. Vi må vel konstatere at fagforeningerne pt. har vundet! Måske har operatørerne faktisk ikke turdet udfordre emnet? Tankevækkende al den stund at togene jo kan køre selv!

Kender nogen her til forholdene i vore nabolande, Sverige og Tyskland?

Ja, man kan sige, at Dansk Jernbaneforbund er på vej til at sejre sig ihjel. Ca. 60 % af alle rejser hos DSB foregår med S-tog. Hvis rundt regnet halvdelen af Danmarks i alt ca. 2500 lokomotivførere kører S-tog, kan der spares rigtig mange penge ved at gøre næste generation af S-tog fra ca. 2030 førerløse. Det nye signalsystem muliggør førerløs kørsel. Samtidig kan der i højere grad køres metrolignende drift med automatiseret kørsel, kortere mellem afgangene, og risikoen for signalforbikørsler og andre sikkerhedshændelser bliver lig nul.

Mht. lokomotivførerne i nabolandene Tyskland og Sverige har jeg hørt, at de til gengæld for en væsentlig lavere løn er en del mere produktive. Så dem ønsker DJ ikke her i Danmark.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailBillige jernbane T-shirts

DSB MO1953

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak