Avatar

Den translindholmske jernbane (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, mandag 01. maj, 2017, 15:22 (1278 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, mandag 01. maj, 2017, 15:53

Så kan den transamerikanske, den transsibiriske og den transiranske jernbane - og ny Ringsted-København for den sags skyld - godt begynde at ryste i bukserne. For lige om lidt - mine damer og herrer - [trommehvirvel] - lige om lidt påbegyndes arbejdet med den translindholmske jernbane (alle jernbaners Moder), der skal sætte Aalborg Lufthavn i direkte jernbaneforbindelse med eksotiske steder som London, München, Rom og Paris.

Jernbanen bliver ca. 3.000.000 mm lang og vil skulle overvinde højdeforskelle på indtil flere 1.000 mm - især passagen af Thistedvej forventes at udfordre ingeniørerne.

Deres udsendte vil følge arbejdet tæt. Der bliver tale om et anlægsprojekt, der trækker tråde tilbage i tiden (Vadum Syd (sidespor på fri bane)) og som vil skulle koordineres med andre statslige fremtidsprojekter så som kapacitetsudvidelse på strækningen Lindholm-Hjørring, hvor i sær den nordlige ende af Lindholm station indtager en vigtig rolle, og hvor planlæggerne vil skulle opbyde al deres kunnen for at integrere lufthavnsbanen med det påtænkte "dobbeltspor" ud ad Lindholm station mod nord.

Nedenstående fotografi viser anlægsstatus dags dato.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]Fotografen befinder sig på vejoverføringen for Viaduktvej i Lindholm og kameraet vender mod nordvest. Sporet til højre er den enkeltsporede strækning Lindholm-Hjørring og blindsporet til venstre er resterne af DSB overhalingsspor. Den kommende lufthavnsbane og 2. sporet Lindholm-Lindholm "nord" vil skulle dele spor her. På stedet har der tidligere været tre spor og længst til venstre lå Nørresundby-Fjerritslev Jernbane - senere sidespor fra Nørresundby til Aalborg Lufthavn. Endnu tidligere lå her kun to spor med FFJ til venstre og DSB til højre og endnu - endnu - tidligere kun DSB-spor Nørresundby-Hjørring. Klik på billedet for højere opløsning. Foto 1. maj 2017. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen