hvem har lavet de danske signaler??? (Generelt)

af Jens H. Bondesen @, torsdag 14. september, 2017, 00:14 (461 dage siden) @ cslundsten

Jeg kan faktisk ikke helt huske hvad det hed (måske mine tidligere kolleger kan hjælpe)


Jowda :-)

, men det var en assembler-kode som mindede om assembler-kode til en 8088 processor. JA det er faktisk den kode jeg blev lært op i på Sønderborg Teknikum mellem 1985 og 88. Selve den kode som beskrev sikkerhedsreglerne (også kaldet ækvationer), blev skrevet i et lidt mere tilgængeligt program og siden så omsat til assembler kode i en kompiler (der naturligvis var særligt godkendt til formålet). Kompileren omsatte koden fra ækvationsprogrammet til både en A- og en B-assembler kode. I Ebilock anlæggene er der nemlig 2 sæt software hvor resultaterne hele tiden bliver sammenlignet og kun hvis der er et match bliver f.eks. en togvej indstillet i anlægget.


Sikringslogikken blev skrevet i et sprog ved navn "Sternol".

Opkaldt efter svenskeren Bengt Sterner.

Et sprog beregnet til at skrive logiske udtryk. I praksis blev/bliver programmerne lavet i en grafisk editor så man tegner logiske diagrammer på en måde der minder om relædiagrammer. Svarende til hvordan man kan gøre til industrielle PLC'er. Programmerne er i øvrigt organiseret i moduler der groft sagt svarer til relægrupper, dvs. at anlægget er "geografisk".

Dengang gik sikringslogikken under navnet "ækvationer", direkte overtaget fra svenskernes betegnelse for de logiske ligninger/udtryk.

Sikringsdatamaterne i Ebilock 850-anlæggene er Ericsson APN 586 som er en 16-bit bitslicemaskine beregnet til telefoncentraler. Som fylder 2 store reoler med kredskort... Første anlæg var Hobro, som blev tillyst i 1993 (eller 1994?).

Søndag den 13/3 1994 om morgenen. Jeg stod selv for den sidste funktionsprøve.
Første tog var nattoget fra København. Det måtte sendes ad 1.hovedspor Randers-Fårup, gennem begge transversalen i Fårup og videre ad 1.hovedspor Fårup-Hobro. Årsag: Der skulle køres rust i transversalerne, der havde været aflåst indtil da.

Sikringslogikken i Hobro-anlægget var fordansket ud fra svensk sikringslogik og ikke fornødent fremtidssikret (svensk sikringsfunktionalitet er noget forskellig fra dansk). Der blev derfor udviklet en ny sikringslogik specifikt til Danmark, første gang anvendt på Storebælt. Hobro er stadig den oprindelige programpakke, men det ændres når anlægget opgraderes i den kommende tid.

Som Niels nævnte er de fleste anlæg i dag Ebilock 950 R4. Forskellen er bl.a. en anden platform for sikringsdatamaten. Hvor 850 havde kapacitetsbegrænsninger der nødvendiggjorde at større anlæg skulle deles mellem flere sikringsdatamater så kan 950 R4 håndtere meget større anlæg. Sikringslogikken i 950 R4 er den samme som i 850, dog er der nogle grænsefladedele der er anderledes.

Første 950 R4 anlæg var Maribo. Derefter er både Århus H og Storebælt blevet opgraderet. Apropos Storebælt så kører de 3 stationer i dag i én 950 hvor de tidligere havde hver sin 850. Århus H var også af kapacitetsmæssige årsager delt på 2 sikringsdatamater (grænsen lå mellem SI- og SU-signalerne) men er nu kun én 950 R4 sikringsdatamat.

Mvh
Carsten Lundsten

--
Venlig hilsen
Jens H B


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen