Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032 (Generelt)

af andersj, Nordjylland, torsdag 30. november, 2017, 15:04 (737 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Thomas, din bemærkning gjorde mig nysgerrig. Tænk sig en statslig enhed, som "tromler" det lokale. Men "desværre" har de statslige personaler garderet sig, idet der står; "Realisering kræver dog, at regionen, som forventet trafikkøber er indforstået".

men det er tankevækkende at forslaget til kørsel tilsyneladende giver;

Bedre lokal betjening
Højere frekvens
Bedre punktlighed
Billigere kollektiv trafik
Hurtigere tog til Aalborg

Kære Jens

Ja, der er skam også mange fordele. En af ulemperne er imidlertid, at Vendsyssel mister ALLE sine direkte forbindelser til/fra stationer syd for Aalborg ("alle skifter i Aalborg" - også de, der skal fra Frederikshavn til København, fra Hjørring til Odense, fra Brønderslev til Aarhus osv., osv.)

Men det kan jo være, at vendelboerne skal til at vænne sig til samme elendige betjening som store byer som Ringkøbing, Skjern, Varde, Tønder, Ribe, Svendborg, Aabenraa, Haderslev osv. osv. Hvis der ikke elektrificeres nord for Aalborg, er det svært at argumentere for direkte tog til/fra Vendsyssel.

Nu bliver det lidt OT, men alligevel ikke:

Overdragelsen af trafikkøberansvaret til Region Nordjylland bliver en større og større farse hvor passagerene er de store tabere. DSB ville allerede i 2014 gerne køre Skørping-Frederikshavn hver halve time (sandsynligvis IC + Aalborg Nærbane forlængelse) med IC4 og IC3, men de begik den store fejl at spørge Region Nordjylland om det havde interesse. Region Nordjylland så det som en kæmpe trussel mod deres eget projekt om at overtage trafikken, fordi DSB nu tilbød stort set det samme med bedre materiel end det Region Nordjylland var i stand til at tilbyde. "Tilbuddet" fra DSB blev derfor afvist med den begrundelse at man ikke kunne ændre køreplanerne på Hirtshals- og Skagensbanen så de passede med DSB nye koncept, og det derfor ville give for lang skiftetid.
DSB besluttede at når nu nordjyderne ikke ville have flere tog, jamen så skulle de da heller ikke have det - det er vel også meget logisk.

Tilbuddet
Afvsningen

Her i 2017 har man så fået et par ekstra tog hist og her mellem Frederikshavn og Aalborg og nærbanen er blevet kortet af fra Lindholm til Aalborg. Materiellet er blevet udskiftet og især Lint togene har rigtig hårde sæder. Anskaffelsen af Lint togene er også et stærkt argument for ikke at elektrificere til Frederikshavn.

December 2018 - de direkte tog forsvinder mellem Aalborg-Frederikshavn, og det bliver muligt at køre direkte Hirtshals-Aalborg.

Ca. 2024/2025 bliver det (måske) muligt at køre direkte Hirtshals/Skagen-Skørping med fast halvtimedrift Hjørring-Skørping. Sidstnævnte noget DSB tilbød at sætte i værk 10 år før.

Der er mange der har kaldt letbanerne i Aarhus og Aalborg for prestigeprojekter, selvom de forbedre den kollektive trafik drastisk, men der er ingen der har kaldt dette projekt for et prestigeprojekt. Det må være god PR arbejde fra Region Nordjyllands side.

Jeg har ikke engang nævnt at man troede man kunne "få" DSB's Desiro togsæt og at man ikke vil lave et samarbejde med DSB om billige Orange billetter.


OT: Personligt er jeg ligeglad. Når jeg bliver pensionist og skal på bevidstløse charterferier fra Aalborg Lufthavn til Mallorca, er jeg ligeglad med, om lufthavnstoget kører Københavns Lufthavn-Aalborg-Aalborg Lufthavn, Aarhus-Aalborg-Aalborg Lufthavn, Hobro-Aalborg-Aalborg Lufthavn eller Skørping-Aalborg-Aalborg Lufthavn.

Hvis du kører i bil er du ligeglad, men hvis du vil tage toget så skal du nok planlægge at tage med en time før hvis der er tale om et fjerntog fra København der kan risikere at være forsinket og/eller blive delaflyst Aalborg-Aalborg Lufthavn.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen