Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032 (Generelt)

af Frank Poulsen, 2/12 2017, 17:44 (2308 dage siden) @ Niels Bak

Fandt en tilsvarende 5 år gammel trafikplan for den statslige jernbane 2012-2027... https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Presse/Nyhedsarkiv/Kollektiv-Trafik/2012/10/~/media/D...

Ser man på passagertal på stationerne er de jo ikke enige om udviklingen, bare på de 5 år, så hvad kan vi bruge gæt til 2027 til? Ikke en rygende dyt... Alt for mange penge bruges på beregninger og gætværk. Sæt i værk med der virker fornuftigt grundlæggende. Så går det nok alt sammen, og vi sparer en masse konsulenter og djøffer... ;)


Forskellen er jo netop at man i mellemtiden har fået Landstrafikmodellen, som skulle give bedre forudsigelser, og dermed også andre tal. Og at der er et eller andet at tage beslutninger ud fra er ret fornuftigt. Det er store investeringer der er tale om.

Så principielt er det en god ide - men jeg må indrømme at forudsigelserne i Trafikplanen ikke ligefrem indgyder tillid. Flere af stationsberegningerne klarer ikke bullshit-testen (altså at alle og enhver med sund fornuft kan se at det er ude i hampen)

Flere mindre stationer viser således veritable kollaps i passagermængeden - eks Ulfborg, der forudsiges at gå fra 300 passagerer pr hverdag i 2015 til 20 i 2027 og 10 i 2032! Vel at mærke med samme betjeningsfrekvens som i dag og i forudsigelserne for strækningen kun med mindre nedgange. Men lige netop Ulfborg kan åbenhart imødese total affolkning. Til gengæld spås Gørding en mere end seksdobling, igen uden nogen forandringer end sit ene regionaltog i timen. Hvordan kan nogen helt alvorligt printe sådan nogle tal.

Andre er plausible nok - nedgang på Nørreport som følge af cityringen, større fremgang for stationerne på Sydbanen. Men hvorfor fremgang på 50% i Næstved men kun 20% i Haslev, som får måske det største løft overhovedet i forhold til dagens trafik med helt nye hurtige forbindelser til København?

Selv dem der virker sandsynlige er altså svære at bruge til noget, når det virker som om man lige så godt kunne være kommet frem til dem med et raflebæger.

Og det er jo lige netop derfor jeg mener det er spild af tid. Føler lidt at nogle af de konklusioner sådanne store rapporter i samfundet kommer frem til, det kan nogle dødelige på gulvet have sagt sig selv... Ligesom jeg mener der bør være kvartersdrift Køge - Roskilde, og så man ofre det som det koster... Jeg synes det er SPILD af tid at begynde at komme med gætværk på hvor mange flere passagerer det vil generere... Prøv det dog af i nogle år! Og ja det koster noget infrastruktur, men hvad koster sådan en rapport ikke... Nå, fornemmer ikke jeg bliver enige med alle ;) God lørdag aften :)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak