Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB færdig som operatør af s-tog drift (Generelt)

af Peter Christensen, 12/12 2017, 23:12 (2318 dage siden) @ glade-koege

Desværre handler det om DSB er fyret som operatør

Taber blir medarbejder og kunderne desværre..

Nja, mon ikke de fleste beholder deres job - særligt blandt det kørende personale?
Arbejdsvilkår kan blive ændret ad åre.
Kunderne - lad os nu se hvor slemt det bliver. Tåberne i trafikstyrelsen kan vel skrive et bedre oplæg til udbud denne gang end til Kystbanen?
Selv den dag i dag er passagerene ikke kunderne; det er trafikkøberen, som DSB ser som sin kunde. De rejsende er blot et forstyrrende, men nødvendigt, element i den sammenhæng.

Svinestreg uden lig desværre af regering..

Måske en svinestreg af DSB at være totalt politisk tonedøv?
På et tidspunkt holder tålmodigheden op (og det her har været under vejs lææææænge. Den enighed, som nu ses, har været der længe, men kunne ikke komme til udtryk grundet diverse egoer blandt de folkevalgte).
DSB har MEGET længe snakket om monopol til 2030 og gerne længere ud. Når tilses til forvaltningen heraf, så kan de folkevalgte blive mugne/sure og handle.
Ja, mange har i årenes løb ville have fat i S-banen fordi kontraktbetalingen ligger "en del" højere end de reelle udgifter.
HT ville engang have den, metroselskabet og DOT har også fisket efter den....så andre ved at der ligger penge her, som kan kanaliseres andetsteds hen (særligt hvis man er lidt på røven med andre projekter).
Ligeledes er DSB fremkommet med at overskud på ca. 500 mio. kr. i årets 3 første kvartaler.
Det er faktisk pænt meget og med en høj kontraktbetaling (+ ca. 2 mia. til gældnedbringelse, som er indregnet i kontraktbetalingen). Derfor kan tanke opstå, at fraværet af "nogle 100-mio kr" fra S-banen næppe er et problem.
Det ville have været klogt af DSB at bruge lidt flere penge på vedligehold af materiel, måske lidt mere personale og have et lavere overskud.

Bemærk også at S ikke er med i forligskredsen.
Henrik Sass har længe rendt rundt og argumenteret med at DSB og BDK skulle lægges sammen samt at DSB bare skulle have monopol i nærmest al evighed.
Til stor undren for dels hans egen trafikordfører, dels resten af trafikordførene.
Skulle regeringsmagten skifte ved næste valg, så skal S håbe på at være uafhængig af DF og Radikale hvis dette forlig skal ignoreres.....det ser lidt sløjt ud.
Så tillykke til Henrik; du har lige scoret din egen version af "dagpengesagen" og sat S uden for indflydelse.
Det er næppe ukært for visse i folketinget at have givet S en over snuden på den led.....
At lægge DSB + BDK sammen er ikke muligt grundet EU, så skulle Sass begynde med den historie igen, så er det blot at spørge "Er S blevet meget EU kritisk?"
- for det ville være den virkelige nyhed - men gad vide om journalisterne har så meget omløb i hovedet endsige tør sige udfordre Sass på den led?
Det kan altid følges op med om parløbet med DF har gjort dem EU skpetiske; der er rigeligt af morsomheder i den retning.

Min bundlinje er at DSBs ledelse har tabt en magtkamp fordi ledelsen ikke forstod virkeligheden blandt de folkevalgte. 10-15 års ælv, spin, løgn, konsulentundersøgelser etc. om IC4 har næppe virket til gavn for troværdigheden.
S-banen er det eneste, som kan sendes i udbud relativt hurtigt uden al bøvlet med signalprogram/elektrificering-samspilsramt-pis-og-lort.
Der er den nappet.
Vel er Ole Birk nok den mest inkompetente minister siden Knud Østergaard (ham med frisk mælk over Storebæltsbroen), men han stiller sig næppe i vejen for udbud, hvilket er grunden til at han stadig har sin post.
Kaos-pilot-Flemming fra DSB er vældig flink, men han har ingen visioner om noget som helst; ihvertfald ikke noget han nedlader sig til at dele med offentligheden. Så ham kommer der nok heller ikke meget modsatnd fra.
Og så står planeterne pludselig til udbud - uanset hvad "andre" i DSB tror.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak