DSB færdig som operatør af S-togsdrift (Generelt)

af Jens Hansen, onsdag 13. december, 2017, 10:52 (370 dage siden) @ Erik V. Pedersen

På ministeriets hjemmeside er både den politiske aftale og nogle fakta. Her kan læses;

I den kommende analyse tages der udgangspunkt i en OPP-konstruktion med DSB som offentlig part, men der ses også på alternative organisationsformer inden for OPP-rammen.

Med DSB som offentlig part i OPP’et vil det være DSB, der indgår partnerskab med en privat part, som bidrager med den relevante ekspertise i den tekniske omlægning til automatisk drift – altså punkt 1 oven for. DSB vil på sin side håndtere udfasningen af den konventionelle drift og vil stå for at køre de nuværende S-tog med førere, indtil de enkelte linjer omlægges til automatisk drift. Hermed vil DSB være hovedansvarlig for afviklingen af den konventionelle drift, jf. punkt 2.

Så pointen er vel at Banedanmark smides ud og DSB afvikler det nuværende. Så overtager et statsligt selskab, som udliciterer hele driften til et privat selskab.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Østre Gasværk
Østre Gasværk
I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.
 Læs artiklen 
HP M23
E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland
Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.
 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen