Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB færdig som operatør af s-tog drift (Generelt)

af Olfert, 14/12 2017, 13:55 (2318 dage siden) @ Michael Deichmann

Men mon ikke det bliver et problem hvis resten kører førerløst. Tror ikke på de finder en løsning hvor førerløse og betjente kører på samme infrastruktur.


Ude på vejene er man jo nødt til at kunne håndtere det - og der er der endda flere frihedsgrader....


Er det netop ikke frihedsgraderne som gør det lettere at finde en løsning med bil? Hvis et tog opfatter en plastikpose som en uoverstigelig forhindring standser det. En bil kører uden om.

Eller stopper også. Det kommer an på om intelligensen i bilen kan genkende det som en uskadelig plastpose.....- og om der er plads til at undvige. Bilen skal jo tage hensyn til at der er mange biler i nærheden. Der er toget lidt mere alene.

Nu var ligesom forudsætningen, at både bilen og toget opfattede posen som en hindring. Med bilen er der mulighed for, hvis forholdene tillader, at den kan kører uden om, mens toget er mere låst til det spor det kører på. Jeg tror næppe, man vælger at lave et system, hvor toget af sig selv bakker for at kører ind på et spor ved siden af, hvis der er et, og det er ledigt, for at komme forbi.

Desuden virker det ikke usandsynligt, at der vil blive, hvis ikke det allerede er, udviklet systemer til at biler kan undvige forhindringer, hvis forholdene tillader det. Det ville være lidt dumt at holde stille på en øde landevej, fordi der er en sten på vejen bilen ikke kan finde ud af at komme forbi.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Den Lille Blå Kat

Den Lille Blå Kat. Pris 170 kr.

Læs mere
Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak