Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2017 (Trafikpolitik)

af Peter Christensen, 3/1 2018, 10:44 (2277 dage siden) @ Jens Hansen

Det er ikke antallet af sider jeg hæfter mig ved.....når der skal tales både veje og bygninger (som bestemt heller ikke er uden problemer), jamen så sker der ting og sager....

Men ellers er der jo nogle ret morsomme forhold.
- At Kh-Rg banen skal have "almindelige signaler" er velkendt. Åbningen maj 2019 ligeledes velkendt, omend jeg er MEGET skeptisk for om BDK når dette. Lige nu regner jeg det for ganske muligt at åbningen udsættes nok engang - grundet manglende signaler.
- Bemærk at der ikke komme noget styring af skiftet på Køge Nord lige med det første. På side 24 formuleres det således "Ved anlæg af et stationssikringsanlæg ved Køge Nord Station, forventeligt inden udgangen af 2020, opnås yderligere funktionalitet på den nye bane, herunder mulighed for kørsel fra Næstved via Lille Syd-banen og videre på den nye bane mod København."
Kikker man på s. 42 står "Der udarbejdes pt. koordinerende tidsplaner mellem Elektrificeringsprogrammet, Signalprogrammet og Femernprojektet. Banedanmark er i dialog med DSB om en etape-opdeling, således at der fra udgangen af 2019 kan køre el-tog til Køge Station som første etape og videre til Næstved Station i sommeren 2020 som anden etape".
Ja-ja, lad os nu se om det holder....der er nok en hvis modstand for signalprogrammet herimod, så en art intern sabotage i form af nul arbejde i den retning kan forventes (medmindre en tilpas stor chef slår hovedet ned i maven på de rette).
- "Forberedelse af immunisering" - gad vide om det dækker over nok en bunke konsulentrapporter? Det lyder ikke specielt opløftende og stærke kræfter i signalprogrammet kunne tænkes at modarbejde immunisering da det vil være et nederlag for "deres" projekt.
- Indbygning af ERMTS i IC3 beskrives som et stort problem...måske fordi Alstom ikke kender noget til Bombardiers tog? Læsere af Ingeniøren kan ikke være overraskede over dette punkt; kun at BDK har været så tossede at ville lave alt selv udenom ejerne af materiellet. Det set-up er dømt til at gå galt....
Producenten laver hvad der er billigst for ham ud fra de aftalte spec. Hvis BDK ikke har fortalt at til litra YY skal der leveres XX boxe med målene ZZZZZZ og WWWW, jamen så kan man heller ikke forvente at møget passer ind i toget....logik for burhøns. Men da anlæggene svare til det bestilte, så hænger BDK på regningen for anlæggene.....det er nemme penge for leverandøren og man kan jo altid ændre kontrakten - mod passende betaling for denne change-order. Forvent flere budgetoverskridelser på den konto eller at projektet lukkes ned - der er en ubehagelig tavshed, som jeg tolker som advokattravlhed.

Men helt sjovt bliver det når DSB for leveret nye el-lokomotiver og der hverken er elektriske strærkninger eller vognmateriel til at udnytte alle....
Det er poetisk retfærdighed når den ene offentlige gigant af fuldkommen inkompetente mellemledere spænder ben for den anden (citat "Dolph").
Og regeringen kan sige "veje virker" og have belæg for det.....suk.....kan det virkelig ikke gøres bedre?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak