Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Hovedstadens Letbane rykker tættere på" (Generelt)

af esni, Frederikssund, 12/1 2018, 21:19 (2267 dage siden) @ Gæst1

Kære Gæst1 - du burde engang se hvor forskellige pris, der er på et udbud. HL har regnet på det og fået et pris ud fra deres forudsætninger, så man have et eller andet at arbejde ud fra. Dem, som har budt på arbejdet, har også regnet på det og fået nogle andre priser. Hvis HL har samme pris som en eller udbydere - så er det enten tilfældigheder eller så har nogen snakket sammen.

Jeg er udmærket klar over, at der er forskellige priser. Men her har HL valgt billigste tilbud, og alligevel endt med mere end 700 mio højere end budgettet på 3,6 mia. (Iøvrigt samme beløb som Aarhus var underbudgetteret med). Det er immervæk noget af en forskel. Min anke er at HL rammer så langt under markedsprisen, når viden netop burde være meget stor på området. Staten bidrager til en del af anlægsomkostningerne, og kræver en buffer, der nok ikke var tiltænkt anvendt allerede ved kontraktunderskriften.
Ville du ikke selv føle dig snydt, hvis regningen steg med 20% i forhold til det, som du var blevet lovet? At man stadig har råd er jo fint nok. Men jeg tør vædde på, at HL fra starten har vist, at anlægsomkostningerne var sat for lave, men ellers var projektet afvist fra start af.

Nu er det jo ikke offentliggjort hvordan budgettallet er fremkommet, men da det jo ikke kan være baseret på et egentlig tilbud, så er vide muligheder.
Det kan endda tænkes, at den sande ukendte ophavsmand til tallene i budgettet arbejder for en virksomhed, der vlagte IKKE at bude på opgaven


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak