Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Strækningskapacitet Lindholm-Hjørring (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 20/1 2018, 01:00 (2260 dage siden) @ kme

Nu har nogle lokalpolitikere i Aalborg Kommune så fået den geniale idé, at der bør etableres et eller flere togstop på nævnte strækning. Vestbjerg, Sulsted og Tylstrup nævnes. Dermed ædes den forøgede kapacitet op øjeblikkeligt.

For mig giver det fin mening. Man kan opretholde den gældende køreplan men få et større opland med tre nye stop.

Den sikre vej til at nedlægge togdrift er at ignorere opland og kun ville køre IC-drift. Så kan man godt nok komme fra en storby til en anden, men man skal bruge en bil til stationen og hvorfor så ikke bare tage bilen hele vejen?

Skal toget overleve skal der mange flere små stationer og trinbrætter til. Gerne med tryk-for-stop løsninger og nymodens AI. Hvis børn og pensionister ikke kan bo på landet, flytter de med hele familien. Men hvis toget ikke stopper i de små byer kommer der ingen i IC-toget og så er det game over for togdrift.

Jeg er fuldstændig enig. I princippet.

Konkret ligger stationen bare dårligt i alle tre byer, og motorvejen forhindrer, at byerne kan udvikle sig bedre omkring stationen. Samtidig ligger særligt vestbjerv så tæt på ålborg, at det bliver svært at konkurrere med bybusser. Man risikerer at bruge lidt penge på at sætte sig mellem to stole.

Måske er det bedre at satse kun på en hurtig aalborg-brønderslev-hjørring forbindelse eller bruge mere seriøse pengesummer på egentligt dobbeltspor syd for brønderslev, så forskellige tog kunne tjene forskellige formål.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Asaabanen 1914-1968

Asaabanen 1914-1968. Pris 180 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak