Strækningskapacitet Lindholm-Hjørring (Trafikpolitik)

af ThomasTT, lørdag 20. januar, 2018, 01:00 (392 dage siden) @ kme

Nu har nogle lokalpolitikere i Aalborg Kommune så fået den geniale idé, at der bør etableres et eller flere togstop på nævnte strækning. Vestbjerg, Sulsted og Tylstrup nævnes. Dermed ædes den forøgede kapacitet op øjeblikkeligt.

For mig giver det fin mening. Man kan opretholde den gældende køreplan men få et større opland med tre nye stop.

Den sikre vej til at nedlægge togdrift er at ignorere opland og kun ville køre IC-drift. Så kan man godt nok komme fra en storby til en anden, men man skal bruge en bil til stationen og hvorfor så ikke bare tage bilen hele vejen?

Skal toget overleve skal der mange flere små stationer og trinbrætter til. Gerne med tryk-for-stop løsninger og nymodens AI. Hvis børn og pensionister ikke kan bo på landet, flytter de med hele familien. Men hvis toget ikke stopper i de små byer kommer der ingen i IC-toget og så er det game over for togdrift.

Jeg er fuldstændig enig. I princippet.

Konkret ligger stationen bare dårligt i alle tre byer, og motorvejen forhindrer, at byerne kan udvikle sig bedre omkring stationen. Samtidig ligger særligt vestbjerv så tæt på ålborg, at det bliver svært at konkurrere med bybusser. Man risikerer at bruge lidt penge på at sætte sig mellem to stole.

Måske er det bedre at satse kun på en hurtig aalborg-brønderslev-hjørring forbindelse eller bruge mere seriøse pengesummer på egentligt dobbeltspor syd for brønderslev, så forskellige tog kunne tjene forskellige formål.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hvad er det?
Hvad er det?
Her er en lille samling på 28 jernbanebilleder optaget gennem de seneste 30 år og spørgsmålet er nu, hvad de forestiller? Forhåbentlig kan nogle af Jernbanen.dk´s jernbanekyndige læsere identificere nogle af motiverne.


 Læs artiklen 
Magle Mølle Papirfabrik, Næstved
Magle Mølle Papirfabrik, Næstved
Historien om både gamle og nye Magle Mølle Papirfabrik i Næstved, der var i drift fra 1875 til 2012. Få her historien om bygningen af den private industrihavn og det store fabriksområde med eget spornet, lokomotiver og vogne.


 Læs artiklen 

Jernbanebøger

Jernbanen ved Vordingborg og Storstrømmen
Jernbanen ved Vordingborg og Storstrømmen
Pris 240,- kr.
 Læs mere 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen