Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sidespor på Vestbanen + kært barn mange navne!

af steenth, 22/3 2011, 09:51 (4783 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Hej.

Jeg mente at kunne huske, at Vejle-Holstebro blev kaldt "den skrå" - bekræftet af Wikipedia:

"Vejle-Holstebro-banen er en statsbanestrækning i Jylland fra Vejle via Brande og Herning til Holstebro. Banen kaldes også den skrå bane[1] og er ligesom Langå-Bramming-banen blevet kaldt Diagonalbanen og den skæve bane. "

Ja, og når vi nu er ved detaljerne, kan jeg se, at Wikipedia mener, at "Den skæve" går fra Bramming og helt til Langå - og ikke bare til Laurbjerg. Det er dog en ganske lille forskel på nogle få kilometer.

Årsag til navnet på den bane i Wikipedia er at det var det navn DSB' brugte iflg Ordresamlingen fra 1932, som jeg har fundet en afskrift af. Hvis nogen kan finde eller har den originalle, så vil jeg gerne have en kopi. Og hvis der er nyere officielle fortegnelser over DSB's strækninger... som kan bruges....

Jeg kan ikke mindes, jeg nogensinde har hørt om specielle navne til Langå-Struer, selvom jeg har kørt strækning Langå-Skive utallige gange.

Jeg har fundet ''Jydske Nordvestbane'' som betegnelse for den strækning... men giver ikke særlig mange hits på Google.

Mvh
Steen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak