Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Forvirring om skinner, sporvogne og tolerancer (Generelt)

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 21/2 2018, 07:40 (2250 dage siden) @ re20000

Kan det tænkes at der også er en sammenhæng med sporvognes hjulprofiler og sporvidde og det faktum at sporvogne jo fx i sløjferne skal køre gennem meget skarpere kurver end jernbanemateriel?
er der nogen der ved om Minimetroen i Københavns brug af bevægelige hjertestykker har noget at gøre med hjulprofil og skarpe kurver på Kontrol-og VedligeholdsCenteret eller er det kun fordi sporskifter med bevægeligt hjertestykke holder længere? MetroHenrik ved du noget?

Nold

Hej Nold.
Ja, måske.
Efter hvad jeg ved, ligger sporskifter med bevægeligt hjertestykke, kun i tunnel.
Det skulle være af den årsag at toghjulet, nå det passerer hjertestykket, laver et lille bump når det efter at have passeret hullet. Og når man tænker over frekvensen af disse bump, så vil tunnelringen blive hurtigere slidt.

Jeg tror nu også, at der er mindre risiko for afsporing i sporskifter med bevægeligt hjertestykke, og da konsekvensen af en afsporing er større i et tunnelrør, så ligger sporskifterne i tunellen.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere
DSB MX1042

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak