Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 13/3 2018, 13:05 (2207 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg undrer mig over følgende i DSBs pressemeddelelse;

"De nye el-lokomotiver skal primært køre i den sjællandske regionaltrafik som trækkraft for DSB’s 113 dobbeltdækkervogne".

Mit kendskab til de sjællandske dobbeltdækkervogne, er at de "kun" kan køre 160 km/t.

1. Mit kendskab til de ældre sjællandske dobbeltdækkervogne er, at de næppe holder lige så længe som helt nye lokomotiver, så de snildt kan blive erstattet af vogne beregnet på højere hastigheder, og mit kendskab til den nye København - Køge - Ringsted bane er, at den skal kunne befares af tog med op til 250 km/t. DSB er ikke så store idioter, at de afskærer sig selv fremtidig brug af nyindkøbte lokomotiver også til andre tog en de sjællandske regionaltog og også på de strækninger, som i fremtiden vil være elektrificerede. Det er det, der falder ind under begrebet "opgradering af jernbanen".

Hvorfor så købe et lokomotiv, som kan køre 200 km/t?

2. En gang til for Prins Knud: DSB køber en hyldevare, som givetvis er konstrueret til 200 km/t. Vil du til at lave om på det ved at gøre hyldevaren langsommere, er det meget muligt, at det vil fordyre produktet. I øvrigt henvises til pkt. 1.

Og hvorfor købe et lokomotiv, som kan køre i Tyskland og Sverige?

DSB's tog herunder el-tog kører allerede i dag i Tyskland og Sverige, så det virker umiddelbart ret begavet at købe nye loko, der også kan køre i Tyskland og Sverige, om ikke andet så for at øge deres eventuelle fremtidige salgsværdi.

Har DSB lige "puttet lidt ekstra i posen" - og hvad koster dette ekstra?

Næppe mere end du selv "putter ekstra i posen". Som ordsproget siger: "It takes one to know one".

Med venlig hilsen
M:-Drten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak