Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB (Generelt)

af Peter Christensen, 13/3 2018, 15:22 (2208 dage siden) @ Scharfenberg

En statminister sagde "Man har et stadpunkt til man tager et nyt".
Dette syntes i den grad også at fremgå af skriverierne fra DSB.

I juni 2017 udkom DSB med 139 sider om "Fremtidens tog".
Det vil hurtigt fremgå af rapporten at DSB var/er meget glad for togsæt og at det var fremtiden.
I samme rapport fremgår det på side 38 "I forhold til flåden til Tyskland er inkluderet en option på ellokomotiver i DSBs forestående lokomotivanskaffelse til den sjællandske regionaltrafik, hvilket muliggør betjeningen til Hamborg, også når Feman-forbindelsen står klar"
I pressemeddelelsen står der at "Det skal kunne køre 200 km/t.", hvilket jeg tolker som et krav.
Ergo, et sted mellem juni 2017 og februar 2018 (hvor de endelige bud skulle afleveres) er de 200 km/t altså gået fra "option" til "krav".
Hvorfor og hvornår?
DSB (og Siemens) har hele tiden vidst at Bombardier ikke havde et el-loko godkendt til 200 km/t.

På side 38 i rapporten om fremtidens tog står også "I Transport-, Bygnings-, og Boligministeriets Trafikvision er international trafik til Tyskland i 2030 ikke længere en del af DSBs trafik".
Hvorfor så købe lokomotiver til en trafik, som muligvis ikke bliver DSBs?

Endvidere er der jo EUs 4.jernbanepakke, som forudsætter al købt trafik sendt i udbud senest 2029.
Det er ikke - som en del i DSB tror - nok at kører subsidiefrit.
Grænseoverskridende trafik forudsætter EU IKKE støttet fra statslig side.
Ergo, ministeriet kan have luret den del - det er vel derfor det ikke er en del af Trafikvisionen?.
Med erfaringerne fra DSBFirst i minde, så forekommer enhver snak om "vandtætte skotter" som højest tvivlsom.

Så vidt jeg er bekendt med TSI-normer, så er de nuværende DD-vogne af en sådan generation at opgradering til 200 km/t vel er mulig, men kun hvis du vil betale mere end hvad nye vogne koster...
DD-vogne til 200 km/t findes ikke ret mange steder, men stik mig en liste over dem som er i produktion; jeg er skideligeglad med 10 år gamle ting, da de ikke nødvendigvis svarer nuværende og kommende TSI-regler.

Grundet DSBs glæde ved togsæt, så forekommer et udsag som

Skulle det vise sig muligt at udskifte de nuværende dobbeltdækkere til Sydbanen til 200 km/t, når Sydbanen er opgraderet til 200 km/t i ca. 2024, så skal man ikke ud og have nye lokomotiver igen, da Vectron så at sige er fremtidssikret.

ikke at give meget mening; det er jo TOGSÆT DSB vil købe og så var der lige dér med EU og en jernbanepakke.
Alternativt, så kunne kravet i spec. være 160 km/t og optionerne på 200 km/t. Skulle behovet opstå, så skulle kontrakten være lavet som en rammeaftale, hvorfra lok til 200 km/t kunne trækkes senere når der var et reelt behov.

Skulle det endelig komme til 200 km/t vogne, har DSB gang i et udbud heraf?
Ikke mig bekendt....så det har nok lange udsigter.
Jeg har set at visse har våde drømme om Railjets i DK. Husk blot at de er bygget i rustfri stål (= meget tunge) og det kræver energi at få dem op i fart. Den regning skal betales på en eller anden led (skatteyder eller passagerer).
Umiddelbart ser det ud til at nye 200 km/t vogne ender med enkeltdækkere (en art opgraderet B- eller Bn-vogn). Det giver ikke mange pladser pr toglængde, men grundet DSBs faldende passagerantal så kan der nok spindes en ende over "vi tilpasser kapaciteten til de faktisk forhold".

Jeg kan ikke se kravet om de 200 km/t som andet end et belejligt påskud til at stritte Bombardier ud - fordi DSB af uransaglige grunde VILLE have Siemens.
Herefter er det blot at konstruere argumenterne.
Det er så ikke gået specielt godt - det er simpelthen for inkonsist og usammenhængede - hvorfor jeg ender med en sølvpapirhat på.
Omvendt, metoden var den samme med IC4 i mange år og jeg ser en del af argumentationen for 200 km/t som en forsættelse af "konstruer et argument til lejligheden"-metoden.
Jeg kan dog se en fordel ved 200 km/t; det er for langsomt til time-modellen, som DSB (heller) ikke bryder sig om.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs. Pris 290 kr.

Læs mere
Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak