Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forslag til ny bane Roskilde - Hillerød (Trafikpolitik)

af Morten Flindt Larsen, 25/3 2018, 17:55 (2196 dage siden) @ Frank Poulsen

Selvfølgelig kan man lave beregninger, men undskyld mig, nogle gange kan man ikke bruge de beregninger til en skid... Jeg har sagt det før og gør det gerne igen... Hvor mange beregninger af enten trafiktal på motorveje, broer, jernbaner, metro osv. man har lavet gennem tiden har passet når først det er lavet?

Jo da, det kan man da "nogle gange", ja nok de fleste gange. I den virkelige verden bruger beslutningstagerne beregninger at basere deres beslutninger på. De bruger ikke sort magi, terningkast, løse antagelser og fixe ideer. Beregningerne benyttes ikke mindst til at udelukke urealistiske og u-underbyggede forslag med, som i modsat fald kunne volde stor samfundsøkonomisk skade.

Selvfølgelig skal man ikke bare plastre uhæmmet...

Nej vel, men det er jo alligevel det, som du vil gøre, når du mener, at man bare skal gå i gang "politisk" uden at stole på beregninger og analyser. Det er sådan set "uhæmmet tilplastring", som du dér advokerer for. Men det er vel okay, når det blot er dine ideer, der bliver realiseret og ikke bliver hæmmet af beregninger og den slags.

Men kommentarer som der ikke er nogen trafik den retning i dag der kan forsvare det osv. giver jeg ikke meget for.

Nu er det sådan set DIG, og ikke mig, der skal bevise og underbygge DIT forslag, og du skal i sidste ende kunne underbygge og sandsynliggøre forslaget overfor nogle beslutningstagere. Men dem giver du vel heller ikke meget for, kan jeg forstå. DU mener, at der er trafik den retning i dag, som kan underbygge en jernbane, så naturligvis kan du også underbygge din idé. Det kan ikke være så svært. Det er ikke os andre, der skal bevise en negativ, men dig, der skal bevise en positiv. Det er den almindelige videnskabelige fremgangsmåde. Desværre er virkeligheden sådan, at uden et underbygget forslag, så griner folk bare af dig, ja måske endda mere end jeg griner af dig, og det vil jo være dumt. Men så kan du jo bare "ikke give meget for" dem også.

I gamle dage udviklede samfundene sig omkring banen, det har Ørestad sådan set også gjort på amager omkring metro, den blev anlagt ud i et fuldstændig dødt område, som jo er udviklet netop omkring banen.

Ja, det gjorde de "i gamle dage", men i nyere tid har mange samfund udviklet sig lige så godt omkring landevejene med landevejsbyer, og det gør de også i vore dage; en by som f.eks. Billund har haft en glimrende udvikling omkring et vejnet, en fabrik og en lufthavn. Den mistede ikke udviklingskraft, da jernbanen gennem byen lukkede i 1957. Og jo da, Ørestaden er en planlagt byudvikling omkring jernbanen og metroen, sådan kan man også gøre det, så det byplanlægningsmæssige aspekt skal du naturligvis have med i dit Roskilde - Hillerød osv. baneforslag. Du skal have stablet et kombineret byudviklings- og jernbaneprojekt på benene..... nåååh nej, den slags projekter med beregninger og den slags kan man ikke bruge "til en skid...".

Hele Nordsjælland der skal til Jylland skal i dag over hovedbanen og skifte... De kunne skifte i Roskilde...

Nej, det er ikke "hele Nordsjælland", det er kun et mindretal af nordsjællændere, der overhovedet gider bruge toget. Nordsjælland hører til blandt de mest velstående områder i Danmark, så de har råd til det for dem bedste alternativ; bilen.

Derudover har jeg og folk jeg kender når man søger job, ikke ville søge job steder hvor transportmulighederne var besværlige, så hellere længere væk hvis infrastrukturen dertil var nemmere... Jeg tør vædde med at flere fra Hillerød og Roskilde, ville søge job mellem hinanden...

Okay så, du baserer væddemål på egne og nogle folk du kenders erfaringer? Har du truffet mange uden for vennekredsen, der var blåøjede nok til at indgå den slags væddemål, som aldrig vil kunne dokumenteres med tal og den slags? Nuvel, jeg antager dog - uden væddemål - at dit tog generelt bliver både hurtigere og mindre "besværligt" mellem Hillerød og Roskilde end både 600S i 20 minutters drift og bilen. Skal toget så ikke betjene lokalsamfundene undervejs, eller skal der være dobbeltspor, så 20 minutters-driften kan gennemføres? Det må der skulle være, hvis de mange lokalsamfund langs banen også skal tilgodeses. En bus, der kører samme strækning på samme tid som toget, er ikke "mere besværlig", for en del rejsende endda tværtimod. Tog kommer normalt først på tale, når busser ikke kan løse opgaven med at transportere store mængder passagerer billigere og mere fleksibelt. Det er jo ikke en Märklin-bane, det drejer sig om.

Studerende på RUC ville kunne bo i Hillerød og afhjælpe studenterboliger osv osv osv på en helt anden måde. Ja der kører måske nogle busser, men det tænker mange bare ikke over på samme måde.

Hvori består den "helt anden måde"? Studerende på RUC burde ikke være så ubegavede, at de ikke kan finde ud af at bruge en bus, bare fordi den ikke er et tog. Det kan de jo snildt på DTU, men okay, det er jo en anden slags studerende, der frekventerer DTU, så måske har du ret.

Hvad kommer først hønen eller ægget... Nogle gange føler jeg man er nødt til at satse.

Jamen, sats du bare og "føl" så meget du lyster. I de sidste 70 år har byudvikling og jernbaneanlæg i hovedstadsregionen dog gået hånd i indgået med en integreret planlægning baseret på beregninger og analyser, og det ser ud til at fortsætte på den måde.

Og det mangler i den danske infrastruktur, og når først den er der så vil virksomheder, boliger omkring vokse op på en anden måde er jeg ganske sikker på...

Vås, der gennem årtier vokset virksomheder, boliger op omkring utallige steder i Danmark, uden at det har været nødvendigt med en jernbane. Tværtimod har en stor del af industrien siden 1950'erne forladt de jernbanenære steder, fordi den har fundet bedre transportmuligheder og placeringsmuligheder andre steder. At virksomheder opstår, fordi der bygges en jernbane, er rent og skært tankespind; virksomheder opstår, fordi nogle mennesker har en idé til et produkt, som de kan sælge, og de placerer sig der, hvor transportmulighederne dækker deres behov bedst muligt. Det er derfor, at utallige virksomheder gennem årtier er ekspanderet og samtidigt flyttet væk fra jernbanerne.

Og så giver jeg som sagt ikke en døjt for de officielle beregninger man baserer sådan noget på, for de passer ikke alligevel når det først er lavet...

Ja, der er gået en kombineret økonom, statistiker og byplanlægger tabt i dig. Men okay, det er forståeligt, hvis du i stedet har læst videre.

Ja der er rigtig mange andre ting der også skal laves, det er jeg med på. Og ja penge vokser ikke på træerne, men man spilder (igen i mine øjne) også alt for mange millioner, måske milliarder på diverse forundersøgelser, beregninger osv, i stedet for bare politisk at satse og komme i gang.

Ja, gudskelov bruger man penge på diverse forundersøgelser, beregninger etc., for det er kun bimle-bimle-mennesker, der som politikere opfører sig så uansvarligt, at de underbygget går i gang med at realiserer deres egne ideer for skatteydernes penge. Og heldigvis har vi en demokratisk beslutningsproces her i landet, hvor der skal et folkevalgt flertal til at beslutte tingene, uanset at du ikke bryder dig om deres arbejdsmetoder og ikke bryder dig om, at de ikke gambler.

Men igen, det er så min personlige mening :)

Nej, det tror jeg i og for sig ikke. Der er givetvis en del andre, der har den samme samfundsopfattelse og de samme ideer som du. Der er ikke noget personligt ved det.


Med venlig hilsen
M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

SJS HCOersted

Jernbanebøger

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak