Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forslag til ny bane Roskilde - Hillerød (Trafikpolitik)

af Morten Flindt Larsen, 29/3 2018, 02:05 (2192 dage siden) @ tgpedersen

Der er i øvrigt rigtig mange jernbaneprojekter med positivt afkast - hvorfor ikke starte med dem?


Eksempel?

Du kunne jo starte med at sætte dig ind i f. eks. Timemodellens anlægselementer i Togfonden DK - de har alle et samfundsøkonomisk afkast på 5-7%.


Nu har jeg ikke set dem, men jeg går ud fra at det samfundsøkonomiske afkast er beregnet med Landstrafikmodellen. Den har kun myndighederne adgang til. Mao. kun myndighederne kan vurdere om et projekt er samfundsøkonomisk positivt eller ej. Dit argument er således et skjult argumentum ad verecundiam.

Så gik der da lige pludselig også konspirationsteori i den! Tror du, "myndighederne" vil slippe godt afsted med at lyve for Folketinget?


Er det med vilje du misforstår? Jeg konstaterer at hvis man forlanger at man skal redegøre for et baneprojekts samfundsmæssige værdi ved hjælp Landstrafikmodellen når man fremlægger det har man i praksis udelukket private fra at gøre det.

Der er da vist ellers flere private her i tråden, som har hævdet, at en lokalbane Roskilde - Hillerød bestemt har en samfundsmæssig værdi, der berettiger til, at den anlægges, ligesom der også synes at være iværksat en underskriftsindsamling på det grundlag. Hvordan er de kommet frem til, at banen har en sådan værdi. Er de mon mytomaner?

Med venlig hilsen
M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak