Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forslag til ny bane Roskilde - Hillerød (Trafikpolitik)

af tgpedersen, 29/3 2018, 10:26 (2191 dage siden) @ UTJ

Der er i øvrigt rigtig mange jernbaneprojekter med positivt afkast - hvorfor ikke starte med dem?


Eksempel?

Du kunne jo starte med at sætte dig ind i f. eks. Timemodellens anlægselementer i Togfonden DK - de har alle et samfundsøkonomisk afkast på 5-7%.


Nu har jeg ikke set dem, men jeg går ud fra at det samfundsøkonomiske afkast er beregnet med Landstrafikmodellen. Den har kun myndighederne adgang til. Mao. kun myndighederne kan vurdere om et projekt er samfundsøkonomisk positivt eller ej. Dit argument er således et skjult argumentum ad verecundiam.

Så gik der da lige pludselig også konspirationsteori i den! Tror du, "myndighederne" vil slippe godt afsted med at lyve for Folketinget?


Er det med vilje du misforstår? Jeg konstaterer at hvis man forlanger at man skal redegøre for et baneprojekts samfundsmæssige værdi ved hjælp Landstrafikmodellen når man fremlægger det har man i praksis udelukket private fra at gøre det.


Der er da vist ellers flere private her i tråden, som har hævdet, at en lokalbane Roskilde - Hillerød bestemt har en samfundsmæssig værdi, der berettiger til, at den anlægges, ligesom der også synes at være iværksat en underskriftsindsamling på det grundlag. Hvordan er de kommet frem til, at banen har en sådan værdi. Er de mon mytomaner?

.
Hvis man har en kandidatgrad fra et dansk universitet har man også tillært sig videnskabelig metode.

Jada. Og der er ikke noget i videnskabelig metode der forhindrer en i at fremsætte et forslag uden rigorøs påvisning af at det er bedre end tingenes tilstand.

Desuden må man forvente almindelig dømmekraft, medmindre der er personlighedsforstyrrelser ind over.

Med det ræsonnement, at modstanderen er sindssyg hvis han foreslår noget nyt, er vi vist rettere inde over noget historisk.

Nogle vil bruge al deres energi for at få ret indtil de tilsidst er presset helt ud på overdrevet og deres påstande ikke hænger sammen.

Ja, det ses.

Det er ligenu ikke sjovt mere at diskutere de viste kort om baneidéer som jo egentlig bare var nogle ubehjælpelige streger og intet andet.

Men så lad dog være.

Arealforhold var heller ikke lige undersøgt ved Trekroner - det var heller ikke sjovt at komme ind på.

Det var gamle skitser. Roskilde er vokset ved østgrænsen.

Nu skal tlbagetoget reddes i land ved at henvise til en adgangsbegrænset landstrafikmodel. En (helt tænkt eksempel) datalog burde da selv kunne opstille en model og beregne effekter mv.

Hvilket tilbagetog? Og den trafikmodel du vil have mig til at opstille er de endnu ikke færdig med hos DTU.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder

Lokomotivfabrikker

Jernbanebøger

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak