Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Foreslag til ny jernbane Roskilde-Hillerød (Trafikpolitik)

af UTJ, 29/3 2018, 12:47 (2219 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jo, men nu er Havdrup i planerne forbundet med Århus og Ålborg via den nordlige kattegatforbindelse via Rørvig og Odden. Det som helt klart mangler i visionerne er det jernbane og motorvejskryds der helt sikkert vil være behov for når den sydlige kattegatforbindelse er en realitet. Nemlig en nord-sydgående forbindelse fra Fyns Hoved til Samsø, via Nordby og i to dele til hhv Helgenæs og Ebeltoft. Ebeltoftgrenen kan senere forlænges videre til Grenå og via Anholt til Halland som den tredje kattegatforbindelse. Der vi på denne sidste strækning sikkert kunne bygges således at fundamenterne både an bruges til vindmøllepark og fast forbindelse.

Når først den kinesiske brobygningsmaskine er i landet kommer det til at gå stærkt og hvis hovedparten af de nye baneanlæg er eleveret til ce 40-50 meters højde generer de ikke, hverken visuelt eller for de husejere som eventuelt måtte lære at trives med en jernbane over tagryggen. Erfaringerne fra vindmøllebyggeri, der jo ikke skæmmer omgivelserne, men derimod forskønner dem kan med fordel inddrages som en af de positive sideeffekter ved banebyggerierne. Af hensyn til borgerlige skeptikere skal man endvidere huske på at for hver kilometer jernbane indgår der selvfølgelig modsvarende plander om ti kilometer sekssporet motorvej et eller andet sted i Jylland.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne



DSB MZ1409

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak