Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Venstre tilslutter sig aftalen bag Togfonden DK (Trafikpolitik)

af ulca, 1/4 2018, 10:46 (2189 dage siden) @ Bongo-Anders

Heller ikke jeg, navnlig pga. det utydelige kort, men også fordi at især Venstre indtil flere gange i den forløbne tid har argumenteret for en forbindelse via Kattegat KUN beregnet for biler, mens tog stadig ville skulle køre over Storebælt.

Og hvad angår en sådan fast forbindelse over Kattegat, så ville det blive den længste faste forbindelse i al fald i Danmark, måske også resten af Norden, hvor ingen af broerne eller tunnellerne er mere end 10 km. lange (enkelte af dem endnu kortere).
Umiddelbart kender jeg kun til en fast forbindelse i Europa som er længere, tunnellen under den Engelske kanal som er ca. 35 km. lang; og umiddelbart tyder det på at den korteste forbindelse kyst-til-kyst ville være 15 km. Sjællands Odde - Samsø og Samsø - Jylland (Øst for Odder, efter min bedste overbevisning), men dertil kommer jo div. anlæg på Samsø såvel som ramper/tilslutning til eksisterende infrastruktur. Og med en længere forbindelse og mere omfattende tilhørende anlæg følger, naturligvis, større omkostninger til etablering.


Hvad angår de nævnte shunts, er der så nogen af de nævnte steder som har en så stor trafik at et anlæg af en shunt kan retfærdiggøres? Formålet med en shunt er, mig bekendt, at kunne føre f.eks. godstog og lyntog/hurtigtog som ikke behøver at standse i de pågældende byer; og uden at være synderlig stedkendt i Jylland er de fleste af de nævnte byer en slags trafikale knudepunkter i deres lokalområde, så her er det vel ikke urimeligt at sørge for den hurtigst mulige forbindelse til større byer.

For de baner man foreslår genåbnet vedkommende, så ville det måske nok være relativt billigt at foretage en genåbning når en væsentlig del af traceen stadig eksisterer, men kan man forvente tilstrækkelig mange passagerer til at det kan betale sig? For lige netop for få passagerer, og i nogen grad måske også svigtende godsmængder, var jo netop årsagen til man nedlagde strækningerne og i stedet lod busser håndtere den offentlige transport.

Sidst, men ikke mindst, hvad angår Togfonden DK: Jeg synes personligt at ideen med at lade skatter og afgifter fra erhvervslivet og udvinding af olie er ganske fornuftig. Men lige netop disse har mere eller mindre diskret bidraget økonomisk til Venstre og andre borgerlige partier for at opnå bedst mulig behandling (og ja, jeg mener at det principielt kan betegnes som en form korruption, omend ikke i den grad som det ses andre steder i verden), så at Venstre skulle vælge at støtte Togfonden anser jeg for at være mildest talt usandsynligt eller snarere en åbenlys løgn.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak