Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Siemens Vectron er allerede i DK....... (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 16/4 2018, 08:53 (2173 dage siden) @ bth

Tak til Bjørn for at rette ubegrundede bekymringer ud - og ja BR 192 er der ikke rigtig noget nyt i. Smartron konceptets nye geniale feature er derimod, at der "altid er een fast pris", hvilket både reducerer besværet for kunderne, og tvinger de andre leverandører til at gøre noget lignende - til gavn for jernbanegodset, og det er godt!

Omkring forholdene i Padborg, så skal man ganske rigtigt holde tungen lige i munden. Men det var bedste løsning, vi kunne blive enige om, dengang i 2011 jeg med DB Netz, Trafikstyrelsen og EBA repræsenterede Banedanmark i diskusionerne.

Forhistorien er, at Padborg på et tidspunkt omkring årtusindeskiftet ophørte med at være en "grænsestation" og istedet en "Dansk station beliggende på grænsen". Formentlig en juridisk afklaring ift den nye sydligere stationsgrænse, der blev etableret dengang.

Således ligger landegrænsen i sydenden af Padborg station, mens Padborg stationsgrænse ligger syd for landegrænsen.

Ved togkørsel (heldigvis ikke rangering), gælder der forskellige forsikringsregler for operatører i hhv. Tyskland og Danmark. Det er både krav om forsikringssum, dækning og objektivt/subjektivt erstatningsansvar, der er forskellige (også selv om bestemmelserne udgår fra samme EU direktiv).

Hvis en tysk operatør kører ind til Padborg, er der dermed ingen dækkende forsikring eller juridisk ansvarligt firma, for det tilfælde der skulle ske noget - herunder evt. personskade.

Da min gode ven og kollega i DB Netz ikke mente, at han kunne få opbakning til mit umiddelbare forslag om at flytte landegrænsen tilbage til Ejderen (og infrastrukturgrænsen til Altona - Kiel), forsøgte vi kort, om vi kunne få optaget Flensburg som grænsestation, men det døde hurtigt, da der så skulle etableres danske togvejssignaler til og fra Nord.
Istedet blev det løsningen med, at enhver tysk operatør, der kører til Padborg skal have en dansk operatør som samarbejdspartner, der påtager sig ansvaret for at materiel og personale lever op til de danske krav.

Konceptet blev efterfølgende kopieret, og skulle være indført ved flere af de "tyske stationer beliggende op til den tysk-polske grænse"

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Verdens bedste Ib Spang Olsen

Verdens bedste Ib Spang Olsen. Pris 180 kr.

Læs mere

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak