Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En utopi? (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 26/4 2018, 21:46 (2163 dage siden) @ kme

At det ikke er billigt at elektrificere, kommer næppe bag på nogen, ligesom kørestrømsanlæggenes visuelle påvirkning på miljøet kan opfattes som problematisk.

Derfor er det interessant at følge mulighederne i alternative energiformer, f.eks. udviklingen af hydrogen-tog, som her:

Jeg synes der er ide i at lave batteritog i LINT41- og Desiroklassen. I modsætning til el-biler er el-tog lige til højrebenet fordi man har stationære anlæg allerede i modsætning til at det er håløst at bo på 4. sal på Stenbroen og have el-bil.

Der er jo ingen der siger at togbatterier skal være af Li-ion typen. Mere indlysende er vanadium-flow batterier hvor toget "tanker" en væske på remissen (lige som diesel) mens det stationære anlæg regenerer den aftappede væske. Væsken kan genbruges i årtier og degenerer ikke. Optankning tager ikke længere tid end diesel, i modsætning til opladning af Li-ion, der tager timer. Væsken er ikke engang ret dyr. Men den fylder noget mere end Li-ionbatterier.

Man kan også blot skifte diesel ud med naturgas som Nordjyske Jernbaner har gjort. Det lugter lidt sjovt når en Lint eller Desiro sætter igang med kridhvid "røg" ud af Aalborg: https://www.tv2nord.dk/artikel/foerste-gang-i-danmark-nordjyske-jernbaner-skal-koere-pa...

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak