Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En utopi? (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 27/4 2018, 10:44 (2163 dage siden) @ Frank Poulsen

Du glemmer helt tidsfaktoren... Ting der i dag tager ½ dag at transportere gennem landet vil pludselig skulle tage 2 dage, det skal samles på godstog og vente og omlades osv. Så går der pludselig 2 dage... Det er ikke holdbart på nogen måde i et moderne samfund, hvis man har arbejdet bare lidt med varer og leveringer i enten butik, eller fabrikker eller andet.

Nej jeg har et andet forslag. Om det fysisk er muligt er jeg i tvivl om, derfor kaster jeg det ud her. Der skulle laves nogle specielvogne. De skal kunne tage en hel lastbil, inkl. forvogn, og det på en nem måde hvor de bare kan køre på, og så er de på toget.

Forestiller mig måske 3-4 steder i Danmark man så har nogle specielle "stationer" hvor man som lastbilchauffør bare møder op, som et andet færgeleje. Og så kan man køre "ombord" når toget er der, og vupti, så kører man med fra Høje Tåstrup til Århus, eller et sted lidt uden for så. Eller hvor det tog nu kører hen. Der behøves ikke nødvendigvis være en chauffør med, men vil de kan de bare blive i førerhuset og få en lur der. En anden chauffør kan også overtage i den anden ende af landet. Der findes vognveksellad i forvejen, men ser sjældent det er med forvogn også. Tænker det er noget nemmere hvis man bare kører det hele ombord. Så skulle man kunne komme 5 min før, og lige kører op på vognene. Forestiller mig alle vogne simpelthen drejes ud til siden, så alle lastbiler kan køre af samtidig. Hvis der lige kan svinges 45 grader ud til siden og så en udskydelig rampe ned. Og få min efter kan andre køre op i den modsatte side. Et lokomotiv i hver ende, og så kan sådan en stamme pendle hurtig frem og tilbage mellem nogle destinationer. Der skal ikke bookes plads på forhånd eller noget. (dog kan man selvfølgelig gøre det).

Der er selvfølgelig nogle detaljer der skal styr på. Farligt gods i tunneller osv. Men det skal jo så være vognmandens pligt at oplyse om det er i lastbilen eller ej, så ved man hurtigt hvilken vogn det og det er i.

Giver min beskrivelse mening? nogle gange er det nemmere at se for sig i sit eget hoved end at beskrive ting :) Der skulle selvfølgelig være faste afgangstider.

Det er det der på tysk hedder "Rollende Landstrasse" og man kan også se det mellem Niebüll og Westerland hvor jernbane, færge og fly er eneste transportmidler til øen Sylt.

Problemet er dog at det ikke er så energieffektivt igen fordi man har rigtig meget dødvægt med når man også skal transportere selve trækkeren. Ca. 50% af toget er rent dødvægt i form af lastbiler og vogne og den anden 50% er selve godsets vægt. Kombitog hvor det kun er traileren der transporteres er meget mere udbredt og meget mere økonomisk. Carlsberg har 2 daglige kombitog fra bryggeriet i Fredericia hvor trailerne bliver pakket med sodavand og øl også bliver de hentet i Høje Taastrup og kørt direkte ud til kunderne på Sjælland. "Rollende Landstrasse" giver kun mening hvor vejtransport er svært fremkommeligt som eksempelvis gennem alperne.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Indsend billeder

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak