Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En utopi? (Trafikpolitik)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 27/4 2018, 12:16 (2184 dage siden) @ Ib Jensen

Som "sædvanligt" kræver udviklingen, at nogle af de store jernbanelande går foran.

I Tyskland præsenteredes i onsdags de foreløbige anbefalinger til regionale ikke-elektrificerede baner. Her skal bemærkes, at målet også her er fordobling af passagerantallet inden 2030 , og at dette skal ske ved emissionsfrie tog.
Interessant nok synes kravet om emissionsfrie tog at blivei ndført i kommende udbud, ligesom leverandørbranchen - i dette tilfælde Alstom, Bombardier og Siemens har forpligtet sig til at tilbyde emissionsfrie tog fra 2024. Alle leverandører har været ude i medierne tidligere med hydrogentog eller batteritog, og alle vil have kommercielle tog i drift med "nul-emission" inden 2024.

Det bemærkes også, at de forskellige perronhøjder (som vi også har herhjemme) skal søges håndteret ved en minimumshøjde, og så forskellige dørhøjder i toget (55 og 76 cm) så der altid er mindst et dørprti med lavgulvs indstigning.

Selve præsentationerne har jegi kke fået fat i endnu, så her blot linket til Lok-reports omtale af nyheden (på tysk).

https://www.lok-report.de/news/deutschland/verkehr/item/4579-allianz-pro-schiene-branch...

Ideen er altså er undlade elektrificering på sidebaner, og få indsat biilligere tog.

I Frankrig har jeg slet ingen link til projektet om førerløse lokaltog. Men her arbejder man (ligesom man vist nok også gør i England) på at tillade førerløse tog på sidebaner uden linieblokanlæg. Altså en "et lille tog der kører fra A til B og vender", og hvor der kun er signalanlæg på station A, hvor der er togskifte til større forbindelser. Et sådant koncept kunne givetvis anvendes på Billund og Aalborg Lufthavns banerne, hvis man virkelig ville. Kombineres konceptet med briternes forsøg på en ny norm for spor til 70 km/t med lavt akseltryk, så vil man måske kunne indføre et "førerløst enkelt skinnebus koncept" mellem Rødekro - Aabenrå, Haderslev - Vojens og Nykøbing F - Gedser....eller i al fald kunne få nogle andre tal at regne på, for at se, om det ville give mening...(Reelt vil "skinnebussen" formentlig være en førerløs sporvogn (32-42 meter), men der er næppe beslutningstagere, der vil blive taget alvorligt, hvis de foreslår etableringen af en letbane mellem Rødekro og Åbenrå med een sporvogn....

Så din drøm er ikke helt utopi. Jernbanen ventes helt generelt at være i vækst de næste mange år - det er bare ikke rigtig slået igennem herhjemme endnu....

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak